Een groep Nederlandse ondernemers, waaronder een glastuinbouwbedrijf in Bleiswijk, bereidt zich voor op grootschalige hennepteelt voor coffeeshops. Vorige maand besloot de Tweede Kamer om de wietteelt te reguleren met kweekvergunningen. Hoewel de bedrijven geen ervaring hebben met de teelt van wiet, hopen ze een flink deel van de markt in handen te krijgen. Ze hebben zich verenigd in de Legale Cannabis Coalitie (LCC), meldt het televisieprogramma Brandpunt vanavond. Eén van de kweeklocaties ze op het oog hebben, is de voormalige koepelgevangenis in Breda.
De drijvende kracht achter de cannabis-coalitie is een 50-jarige vastgoedondernemer uit Alphen aan den Rijn. Hij wist vorig jaar al een groot glastuinbouwbedrijf in Bleiswijk voor zijn initiatief te interesseren. De directeur van dit tuinbouwbedrijf bevestigt zijn betrokkenheid in Brandpunt, maar wilde niet op televisie uit vrees voor represailles uit het criminele milieu, dat nu de nederwiet-teelt in handen heeft. „Ik moet aan vrouw en kinderen denken,” zegt hij. De initiatiefnemer van de cannabis-coalitie wil evenmin met de pers praten. Het grootste beveiligingsbedrijf van de wereld, G4S, is ook bij de cannabis-coalitie betrokken.
Er gaat veel geld om in de teelt van nederwiet. Jaarlijks kopen de coffeeshops voor 500 tot 600 miljoen euro aan softdrugs. Dat geld verdwijnt nu in het criminele circuit. Wie straks een vergunning krijgt van de overheid om wiet te kweken, heeft dus goud in handen.
De deelnemers aan de coalitie hebben geen verstand van wiet kweken. Daarom hebben ze contact gezocht met Wageningen UR Glastuinbouw in Bleiswijk. Daar wordt al geruime tijd met cannabis geëxperimenteerd. Zo doet de universiteit in opdracht van het bedrijfsleven onderzoek naar het gebruik van energiezuinige led verlichting bij de kweek van cannabis. De universitaire teelt van nederwiet wordt liever niet aan de grote klok gehangen. Uit berekeningen van de universiteit blijkt volgens Brandpunt dat voor het bevoorraden van 600 coffeeshops een kweekoppervlakte van 23.000 meter nodig is. De universiteit houdt het voor mogelijk om onder ideale omstandigheden zes keer per jaar wiet te oogsten.
Coffeeshopondernemers voelen er niets voor om de teelt van nederwiet straks aan een paar grote kwekers over te laten. „We zitten niet te wachten op McDonalds wiet,” zegt Nol van Schaik van coffeeshop Willie Wortel in Haarlem vanavond in Brandpunt. Voorzitter Joachim Helms van de Bond van Cannabisdetaillisten is van mening dat grootschalige kweek ten koste gaat van het gevarieerde aanbod. „We willen allerlei soorten wiet blijven verkopen. Daar heb je veel gespecialiseerde kwekers voor nodig. We zitten niet te wachten op een massaproduct. Als het aanbod wordt beperkt, zullen onze klanten uitwijken naar het zwarte circuit. Dan mislukt de regulering.”
De van oudsher verdeelde coffeeshopbranche is zich nu landelijk aan het organiseren, meldt Brandpunt. Daags nadat de Tweede Kamer had ingestemd met de wietwet, kwamen in het Haagse Korzo theater meer dan 200 eigenaren van coffeeshops bij elkaar om een gezamenlijke strategie te bepalen. De pers werd buiten de deur gehouden. Deelnemers aan die bijeenkomst vertellen in Brandpunt dat de coffeeshops zelf wiet willen kweken of op z’n minst nauw betrokken willen zijn bij de teelt. Ze willen ’een plaats aan de onderhandelingstafel’. De jacht op de nederwiet miljoenen is geopend.