Directeur Jan de Boer opende zaterdag ten overstaan van ca 150 sectorgenoten het Florapodium in de box van Barendsen op FloraHolland Aalsmeer. Het podium heeft een etalage functie voor nieuwe en seizoenproducten en een informatieve functie richting bloemisten.
Met het podium biedt De Boer telers een etalage om hun producten te presenteren aan zijn klanten; bloemisten. Op het podium kunnen telers een vaas van hun bloemen op een van de acht tafels neerzetten en er een creatie van laten maken door een arrangeur.
Behalve dat het Florapodium een etalage en een ontmoetingsplaats is, worden foto’s en informatie over de seizoenproducten en noviteiten, die gepresenteerd worden, wekelijks digitaal naar de klanten van Barendsen gestuurd al dan niet vergezeld van een filmpje of verhaal.
Behalve voor de kweker die in beeld komt bij de bloemist, moet Florapodium voordelen opleveren voor bloemisten. Florapodium heeft een informatieve functie. „Bloemenwinkels moeten zorgen dat ze geen bloemenwinkel hebben, maar specialist zijn en dan moet je wat weten van bloemen”, aldus De Boer.
„De bloemist kan er dan ook wat meer mee richting zijn klant en er daardoor wat meer geld voor vragen. Ik wil niet terug in de tijd, maar wel de waarden uit het verleden verhogen. Het moet niet zo zijn dat alle producten tegen de laagste prijs verkocht worden.”
Vorig jaar opende Barendse al een kas op het dak van FloraHolland. „We wilden geen Aalsmeerse kas, Rijnsburgse kas, Venlo kas of Westlandse kas. Het werd daarom een neutrale kas, een Engelse kas. Dat werd dus een Brexit-kas”, grapte De Boer.
In het Green House ging Barendsen terug naar de roots. Producten van kwekers en veredelaars worden getoond. „Als kwekers en veredelaars niks maken dan verdienen we niks. In de kas promoten we alleen Barendsen, nu gaan we een stap verder.”