Het management van Keukenhof is benaderd voor een transfer naar Azië. Het aanbod is afgeslagen. Uitbouwen van de succesformule in Lisse blijft de prioriteit.
Directeur Bart Siemerink van Keukenhof zei het met een glimlach tijdens het diner dat hij maandag 22 mei had met de pers. „Er zijn een aantal landen waar ik zo in dezelfde functie had kunnen werken. Er is zelf vanuit Azië gevraagd of we met het hele managementteam een park als Keukenhof wilden opzetten aan de andere kant van de wereld. Wij blijven lekker in Holland en willen met stichting Keukenhof blijven werken aan het mooiste lentepark op de aardbol.”
Groeicyclus
Editie 2017 kent een bezoekersrecord van 1,4 miljoen. Siemerink sprak over een groeicyclus die in 2014, het jaar dat de 1-miljoen-grens voor het eerst is overschreden, is ingezet. „We zijn hard gegroeid en ik verwacht niet dat 2017 een eenmalige piek is, gezien de groei van bevolking en welvaart en de hoge waardering voor ons park.”
De doelgroepen zijn nog dezelfde als toen Siemerink vijf jaar geleden als directeur aantrad. Hij constateert dat de stijgende bezoekersaantallen gelden voor alle 100 landen die Keukenhof aandoen. De top vijf is onveranderd. 20% komt uit Nederland, 40% van het bezoek uit de ons omringende landen. De 280.000 geregistreerde Nederlandse bezoekers vormen de grootste groep en nummer 2 is Duitsland (150.000). Keukenhof ontving ook 120.000 Amerikanen, 90.000 Chinezen en 60.000 Indiërs. „Dat zijn heel veel vliegtuigen vol. Maar er kwamen ook mensen met de bus uit Oekraïne. Drie dagen reizen voor een dagje Lisse. Als ik dat vertel, dan geloven sommigen me niet, maar Keukenhof staat wereldwijd in de top 5 van evenementen die een keer in je leven gezien moet hebben.”
Gemiddelde bezoeker is 48 jaar oud
De gemiddelde leeftijd van de bezoekers daalt. Was hij in 2012 nog 51 jaar, in 2016 was 49 het gemiddelde en dit seizoen 48 jaar. Er zijn twee verklaringen voor die daling. Bezoekers uit Azië zijn vooral jonge tweeverdieners en er komen meer kinderen in de leeftijd 4-11 jaar, getuige de stijgende verkoop van kindertickets tussen 2012 en 2017 (+50%). Siemerink benadrukte dat hij het belangrijk vindt dat Nederlanders de trends in het bezoekerspubliek van Keukenhof volgen. „Een sterke thuismarkt is voor elk bedrijf met internationale relaties van belang. Bovendien is Nederland voor onze exposanten ook een grote markt.
Met diverse acties probeert Keukenhof een jonger publiek te bereiken. „Dat gebeurt deels via Social Media. Een team van Keukenhof reageert continu op de dingen die online gebeuren. Maar het helpt ook als ouders positief praten over ons park. Daarom zijn we continu bezig om mensen enthousiast te maken voor bloemen en planten.”
Blijven investeren
De afgelopen jaren is grotendeels uit de reserves zo’n €20 miljoen geïnvesteerd, o.a. in een nieuw entreegebouw en parkeerterrein. Voor 2018 staat verbouwing van een deel van het Willem-Alexander Paviljoen (restaurant en wc’s) en de entree bij P-extra op stapel. „Die ingang steekt nu teveel af bij de nieuwe entree, het lijkt op een achteringang. Die beleving verdienen onze bezoekers niet. Ze geven aan dat ze Keukenhof steeds meer beleven als een trendy park voor een leuke dag uit tussen de bloemen. Dat moeten we behouden en daarom blijven we investeren in het park, samen met onze inzenders. Bezoekers komen voor de tulpen, maar ook andere bloemen en planten waarderen ze, zowel buiten als in de binnententoonstellingen.”