Augusto Solano (Asocolflores) roept op tot internationale samenwerking sierteelt

Augusto Solano, president van het Colombiaanse Asocolflores, riep belangrijke bloemen exporterende landen op om samen te werken. Colombia exporteert voornamelijk naar de Verenigde Staten. Andere landen exporteren naar Europa. „We weten maar weinig van elkaar. We zouden moeten samenwerken om de kracht van bloemen te laten spreken.”

Solano deed zijn oproep op de eerste World Floral Summit ten overstaan van belangrijke vertegenwoordigers van de sierteelt ui Kenia, Ethiopië, Israël, Denemarken, Colombia, Nederland en Ecuador. De World Flower Summit werd afgelopen dinsdag gehouden in een afmijnzaal van FloraHolland, Aalsmeer.

Wat een internationaal en inspirerend geheel had moeten worden, kwam maar matig uit de verf. Organiserende organisaties als Fleuroselect, AIPH, Florint en Ciopora namen erg veel tijd om zich te presenteren. Sylvie Mamias, die de honneurs van de geblesseerde Union Fleurs-president Herman de Boon waarnam vormde een uitzondering.  Zij schetste de vijf belangrijkste uitdagingen voor de wereldwijde sierteelt.

Het hoofdprogramma met hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans en Lucas Vos was erg boeiend, maar met name gefocust op Nederland. Een gemiste kans.

Tijdens de World Floral Summit had de president van Asocolflores spreektijd weten te krijgen. Hij kwam na een korte schets van de Colombiaanse sierteelt met een oproep tot samenwerking tussen de belangrijke bloemen exporterende landen. Aan de ene kant is daar Europa, een heel grote markt bediend door met name Afrikaanse landen, Europese landen en Israël. En aan de andere kant zijn daar Colombia en Ecuador.

Met name Colombia is sterk gefocust op de VS. Afgelopen jaar exporteerde het voor ruim een miljard dollar naar de VS. Dat is 78% van het totaal van 1,3 miljard dollar. Solano verwacht overigens dat de Colombiaanse exportwaarde van bloemen dit jaar stijgt naar 1,4 miljard. Het gaat om 230.000 ton, 2700 vluchten.

„De penetratie van bloemen in huishoudens in de Verenigde Staten is laag. Maar 30% van de huishoudens koopt minstens een keer per jaar bloemen”, aldus Solano in Aalsmeer. Promotie is derhalve belangrijk. Colombia heeft vier promotie initiatieven op de Amerikaanse markt: Petal it Forward, Memorial Day, Two Minute Trends, Flowers of Colombia.

Als grootste uitdaging ziet Solano om te leren hoe aan de consumenten van de toekomst, waaronder de millenials, bloemen verkocht moeten worden. Hij riep op om tot samenwerking tussen de diverse bloemen exporterende landen. „We weten maar weinig van elkaar. We zouden moeten samenwerken om de kracht van bloemen te laten spreken.”

De vijfde uitdaging die Mamias schetste ging ook over samenwerking. „De dialoog is belangrijk en daarom is World Floral Summit georganiseerd zodat we elkaar beter leren kennen en met elkaar praten. We moeten samenwerken. We hebben verschillende stemmen, maar we zitten allemaal in dezelfde wedstrijd.”

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties