De telers en veredelaars van anthurium gaan dit najaar drie maanden geld inzamelen voor de Nederlandse en Duitse Hartstichting. Een bijdrage moet nu tevens komen via de verkoop van boeketten met snijanthurium.
Voorgaande vijf jaar was september de actiemaand voor de telers en veredelaars van anthurium. Met name via de verkoop van potanthuriums is geld ingezameld voor de Nederlandse en Duitse Hartstichting. Telers droegen tot 2018 ook zelf een bedrag bij uit hun promotiebudget. In totaal is inmiddels €105.000 aan de Hartstichting gedoneerd, waarbij de €30.125 in 2017 het hoogste bijdrage was.
Onderdeel van de nieuwe, driejarige promotiecampagne voor pot- en snijanthurium is onder meer om de samenwerking met de Hartstichting te intensiveren. Insteek voor dit najaar is om vooral tussen september en november in 2019 geld op te halen door 100.000 potanthuriums te verkopen en 10.000 snijanthuriumboeketten. Hierbij wordt per verkochte eenheid, herkenbaar door zijn speciale Hartstichtingsverpakking, 1 euro gedoneerd aan de Hartstichting. De consument gaat namelijk 1 euro extra betalen als hij die speciale pot- of snijanthurium koopt, wetende dat dit bedrag voor een goed doel is.
Er zal extra aandacht zijn voor de actie tijdens de internationale Dress Red Day op 29 september (in Nederland ‘Wereld Hart Dag’).
Het jaarbudget voor promotie van anthurium in de periode 2019-2021 is ongeveer €190.000. De veredelaars leveren een geldelijke bijdrage en Royal FloraHolland ondersteunt de promotie met manuren en kennis ondersteunen. Telers van potanthurium dragen 0,15% af over de omzet van hun gewas, hun collega’s met snijanthurium 0,35%.