Anthos-leden maken als gevolg van de coronacrisis meest gebruik van NOW-regeling, gevolgd door de TOG-regeling. Weinig leden maken gebruik van extra kredietfaciliteiten. Dat blijkt een onlangs door de handelsbond gehouden enquête.
Uit de enquête blijkt dat de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid, de NOW-regeling verreweg het meest is aangevraagd. Ruim 55% van de respondenten deed dit, terwijl 18% zo’n aanvraag nog in beraad heeft.
Op de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOG-regeling) is door ruim 30% van de respondenten een beroep gedaan. Opmerkelijk noemt Anthos het dat bijna 50% van de respondenten te kennen heeft gegeven daarvoor niet in aanmerking te komen. Om uitstel van betaling van belastingen en aflossingen is veelvuldig gevraagd, maar op de bijzondere kredietfaciliteiten is vrijwel geen beroep gedaan. Van de respondenten heeft 75% aangegeven daar geen gebruik van te hoeven maken.
Onzekerheid
Een veel gehoord geluid is volgens Anthos, de brancheorganisatie van de handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten, dat de schaderegelingen vooral díe bedrijven helpen die geconfronteerd worden met een directe omzetschade in de periode maart t/m mei. De achterban van Anthos hamert erop dat pas later dit jaar voor hen duidelijk wordt hoe groot de omzetderving en schade als gevolg van de uitbraak van het coronavirus daadwerkelijk zullen zijn. Veel van hun afnemers zijn hard geraakt in de afzet van hun producten en verkeren in grote onzekerheid over de toekomstige ontwikkelingen in de markt en over hun voortbestaan. Als gevolg daarvan zijn ze vooralsnog terughoudend in het plaatsen van orders, stagneren betalingen en wordt bij Anthos-leden regelmatig verzocht om het aanpassen van reeds afgesloten transacties.