In smalspoortrekkers zijn te veel zijwaartse schokken, zo blijkt uit onderzoek van vakblad Trekker en ErgoLab Research. Chauffeur John van Iersel was nauw betrokken bij de testen, op locatie van Boomkwekerij Udenhout en Kuypers Graszoden, en kijkt erop terug.
Sinds kort werkt Van Iersel bij Kuypers Graszoden, maar voorheen was hij zeventien jaar lang medewerker en chauffeur bij Boomkwekerij Udenhout. „Ik heb er heel veel geleerd en nog steeds een warme band mee.”
Wat vond hij het meest leerzaam aan de trekkertest? „De keus die fabrikanten maken bij het plaatsen van de hendels, het verschilt bijvoorbeeld per trekker waar de versnellingspook zit”, antwoordt Van Iersel. „De Kubota vond ik verrassend positief. Ook de Deutz-Fahr met voorasvering, daar had ik eerst nog nooit mee gereden.” De hefinrichting van alle trekkers in de test vond Van Iersel „te mager gebouwd, behalve die van de Fendt, die is juist magnifiek gebouwd: het trekpunt zit simpel midden onder de trekker.”
In de test zat een Fendt 209 Vario. Bij Udenhout heeft Van Iersel de laatste paar jaar op een iets ander type gereden, een Fendt 208 Vario. „1.700 uur per jaar, dat is veel op een smalspoortrekker.” Waarom koos Udenhout voor de Fendt? „Omdat die bedrijfszeker is en het meest comfortabel voor de chauffeur. Er ligt een vlakke vloer in. De cabine is bovenin smaller gebouwd, zodat je geen takken beschadigt als je langs bomen rijdt. Bovenin zit ook een raampje om meer te kunnen zien. En het brandstofgebruik is laag, dat telt ook mee.”
Van Iersel onderkent dat de beperkte ruimte in een smalspoortrekker een nadeel is, en dat de kans op schokken groter is door de opbouw dan bij een gewone trekker. Hij was daarom altijd bezig om het schokken te verminderen. „Puur om demping te krijgen, liet ik de druk van de banden af. En in het seizoen reed ik vaak met een frontmaaier rond, en achterop ballast.”
Kantelen is een risico van elke smalspoortrekker, dat maakte Van Iersel één keer mee. „Het was heel nat, ik reed rustig door een spoor waardoor ook grote trekkers reden, maar de trekker ging over het kantelpunt heen en viel om. Gelukkig niets aan de hand, er was niet eens een raam kapot. We zetten de trekker met een kraan recht, en gingen gewoon verder!”
Foto’s: Michel Velderman/Vakblad Trekker
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij