Uit mijn Afrika-tijd herinner ik me goed dat mijn vrouw vaak thuiskwam en zei: ’Er is nog geen boter of meel te vinden’. Soms weken achtereen. Het ergste is geen water. In Kenia hebben we ooit eens 6 weken zonder water gezeten. Gelukkig hadden we opslagtanks van 18.000 liter bij ons huis en na een week zijn we zeer streng op rantsoen gegaan. Met de bodem in zicht kwam er gelukkig na al die weken weer water uit de pijpleiding onze tank binnen.
Creatief word je wel in een crisissituatie. Na een aantal uren of een paar dagen na aanvang moet je weer verder. Ik hoorde van tuinders die dunner zijn gaan planten, want ‘raak ik straks mijn bloemen nog wel kwijt?’ Laten een aantal bloemen op de klok deze week hartstikke duur zijn. Of zelfs erger: kwekerijen die hele kassen hebben ‘ondergeploegd’. Alsof de hele wereld naar de ratsmodee zou gaan.
Nou moeten de echte gevolgen van deze hele crisis nog komen, maar er ontstaan ook heel mooie dingen. Wie had er ooit van een ontsmettingspaal gehoord voor in je winkel of bedrijf? Of van een virtueel bezoek aan een museum? Dat de internetverkopen binnen onze sector een vlucht hebben genomen is duidelijk. De verkoper vanuit de vrachtwagen gaat dit nu parttime doen en moet zich daarnaast ontwikkelen tot een webshopeigenaar.
Impulsaankopen zijn dan misschien minder, omdat de klant het product niet meer kan vasthouden. Misschien wordt het tijd voor een 3D-webshop waar producten op komen te staan. Wie het weet mag het zeggen. Ik verwacht veel initiatieven van jonge ondernemers vol goede ideeën die de wereld gaan veroveren.
Ondertussen kunnen de lege kassen weer gevuld worden, omdat de wereld zich herstelt. Nu maar hopen dat je niet je hele toekomst onder hebt geploegd.
Feico Smit,
General manager ADI Logistics Consulting
Lees hier meer columns van Feico.