Het is natuurlijk ook lastig. Want je weet wat je zelf aanvoert en wat je kwaliteit is, maar daar houdt het ongeveer mee op. Welke aantallen veilen je collega’s? Hoeveel vraag is er? Waar sta je in de veilvolgorde? Hoe is jouw kwaliteit ten opzichte van de rest? Allemaal factoren die invloed hebben op de prijs. En als ze duur waren op maandag, is dat geen garantie voor een goed resultaat op dinsdag.
Gelukkig helpt Floriday ons een handje. Daar kun je tegenwoordig kiezen uit vijf verschillende prijsstrategieën. Van een gemiddelde veilingprijs tot aan een ‘bovenkant markt eigen of totale aanvoer’. Een dappere poging van FloraHolland om ons, kwekers, een beetje vaste grond onder de voeten te geven.
Ik ken nog niet alle ins en outs van deze prijssuggesties, maar volgens mij wordt er vooral gekeken naar de laatste veildag. Of er ook rekening wordt gehouden met dat de ene weekdag duurder is dan de ander betwijfel ik. Laat staan met aantallen die worden aangevoerd.
En daarom hebben we zelf maar iets laten ontwikkelen. Tien jaar data moet inzicht geven in het toekomstige prijsverloop van onze bloemen. Voorzichtig zijn we ermee aan het experimenteren. Het is nog een beetje varen in de mist. Soms lijkt het wel op zo’n voetbalpooltje. Of het wat wordt? Ik durf het niet te voorspellen.
Kees van Egmond,
Lees hier meer columns van Kees.