Hortivation ambieert op IPM in Essen om tuincentra te inspireren met diverse winkelconcepten. Thema is Family Garden. Volgens creative director Romeo Sommers worden er nog veel te weinig inspirerende combinaties gemaakt op de winkelvloer. In het Vakblad van vandaag een artikel over Hortivation.
Al die aparte hoekjes van techniek, veredeling, sierteelt, boomkwekerij en hardware in Essen heeft Romeo Sommers samengebracht in hal 13 van IPM. Niet langer meer planten en bloemen op alfabetische volgorde netjes rangschikken op de winkelvloer, en diverse productgroepen apart van elkaar presenteren, maar combi’s maken. De samenwerking die de keten kenmerkt moet ook op de winkelvloer zichtbaar zijn, aldus Sommers.
De combinatie van producten van de diverse schakels op de winkelvloer heet Family Garden en dat is het thema van Hortivation.
Een voorbeeld van Family Garden is zichtbaar op de bio-afdeling op Hortivation. Volgens Sommers communiceert de sector te weinig dat ze milieuverantwoordelijk bezig is. Bio is een trend en consumenten gaan ervan uit dat planten verantwoordelijk geproduceerd zijn en wensen transparantie. Sommers: „Pas als Greenpeace aan de bel trekt gaan we springen. Maar we zijn al heel vooruitstrevend als het om het milieu gaat.”
Het begint al bij de kassenbouwer die bepaalde ramen en schermen ontwikkelt zodat een kwekers minder hoeft te stoken. Ledfabrikanten werken aan energiezuinige ledlampen. De sector zou dat op de winkelvloer kunnen laten zien, aldus Sommers. In een van de afdelingen van Hortivation was er een combi van onder meer kas, milieuvriendelijke potjes en tuinaarde en planten.
Doel van Hortivation is om retail en dan met name tuincentra te inspireren. „Een tuincentrum is altijd heel functioneel ingericht – het is een allegaartje met overal dezelfde aluminium tafels – en altijd gefocust op prijs. Hij is trots als hij een kweker 5 cent heeft afgesnoept, maar wat wil de klant?, aldus Sommers in Essen.
Meer over Hortivation in het Vakblad van deze week.