„Ik verwacht dat als het weer mogelijk is, veel consumenten teruggaan naar de bloemenvakman. Ze willen toch beleving. Als de coronacrisis voorbij is zal dit een boost geven aan de speciaalzaak.” Deze verwachting spreekt Marco Maasse uit in het digital magazine van de Bloemisterij. Hij is bestuurslid van Florint, de organisatie voor Europese bloemisten en directeur van Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW).
Hoe gaat het met de bloemisten in Europa?
„Dat wisselt per land. Er zijn landen, zoals Nederland, waar winkels open mogen blijven en er zijn landen waar alle winkels dicht zijn. Dat maakt nogal een verschil. Een ander aspect dat speelt is wat overheden doen. Staan ze wel of niet de bloemisten bij? Ook daar zie je een heel gemengd beeld. In Nederland en andere westerse landen zie je overheden bijspringen. In Oost-Europese landen zie je dat overheden de ondernemers niet helpen. In Spanje en Italië zie je supportmaatregelen komen, maar die komen vooral van de EU.”
Wat betekent het voor bloemisten als ze langere tijd dicht moeten?
„Winkels zijn niet helemaal dicht. Ze zijn in een groot aantal landen fysiek dicht. Veel winkeliers kijken wat ze online nog kunnen doen. Het voordeel van bloemisten is dat ze met een dagdagelijks vers product werken. Ze kunnen hun inkopen afstemmen op de vraag. De kosten voor inkoop zullen dus veel lager zijn. De kosten van werknemers worden in sommige landen door de overheid grotendeels gecompenseerd. Inkoop- en arbeidskosten zijn al 80% van de kosten en dan kan het meevallen. Je zou kunnen zeggen dat veel bloemisten in Europa een tijdlang in winterslaap gaan.”
Wat doet Florint om bloemisten te helpen?
„We delen informatie over de situatie van bloemisten met de verschillende Europese regeringen en roepen in de diverse landen de ondernemersorganisaties op om de bloemisten support te bieden. Zij moeten de overheden stimuleren om bloemisten goede steun te geven. Daarnaast zijn we in Nederland met VBW een initiatief gestart om bloemisten via de sociale media sterk te positioneren richting consument. In filmpjes laten we de meerwaarde van bloemen en de bloemist tijdens de coronacrisis voor medewerkers, buurvrouwen, vaders, moeders en klanten zien. De filmpjes zijn in Nederland gemaakt en worden nu omgezet in het Duits, Engels, Spaans en Frans. Deze week verspreiden we een deel van deze filmpjes. Als andere landen ook gebruik willen maken van de filmpjes dan kunnen we ze ook in een andere taal aanbieden. In het Fins, het Roemeens… Verder kunnen we, als landen steun geven aan bloemisten, de bloemistenorganisaties in die landen helpen met de hulpaanvragen.”
Lees hier het volledige interview in het digitale magazine van de Bloemisterij.