Morgen (woensdag 8 maart) begint de Seasonal Trade Fair in Naaldwijk. In het FloraHolland House worden diverse presentaties en workshops gehouden. Eén van de sprekers is Jean-Paul Schaddé van Dooren, marketingmanager bij uitgeverij Hortipoint. Hij stelt dat telers beter moeten gaan netwerken. Een beurs is daarvoor ideaal. „Mensen vinden netwerken vaak een vies woord. Maar doe je het goed, dan neemt je omzet echt toe.”
Je bent weer terug in de sector…
„Ik werk sinds kort als marketingmanager bij Hortipoint. Zij geven vier bladen uit: Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem en Blad, Tuin en Landschap en de Boomkwekerij. Mijn doel is de bladen van Hortipoint goed op de kaart te zetten. Het aantal lezers moet, ondanks de dalende trend, gaan toenemen.”
Wat ga je op de beurs vertellen?
„Ik geef een presentatie over netwerken. Daar draait het op zo’n beurs tenslotte allemaal om. Hoe zorg je dat de bezoekers jou weten te vinden en uiteindelijk ook zaken met je gaan doen? Bij mij zit het netwerken een beetje in de genen, maar bij veel telers is dat niet het geval.”
Wat gebeurt er nu niet goed?
„Telers nemen nu vaak een afwachtende houding aan. Ze stappen moeilijk op klanten af, maar wachten af totdat iemand de stand inloopt. Of ze praten met klanten die ze al kennen en waar ze het leuk en gezellig mee hebben. Juist nieuwe contacten kunnen omzet opleveren. Het draait niet alleen om relaties op zo’n beurs, het gaat uiteindelijk om de sales. Mensen vinden netwerken een vies woord, maar al doe je het goed, dan kun je hier echt extra omzet uithalen.”
Wat moeten telers doen?
„Als je het lastig vindt om iemand aan te spreken, dan kun je bijvoorbeeld een aandachtstrekker in de stand plaatsen waarmee de bezoeker bijvoorbeeld graag op de foto wil. Dan heb je gelijk een aanknopingspunt voor een gesprek. Vraag bijvoorbeeld wat hij doet en waar hij werkt. Niet alle bezoekers zullen relevant zijn voor je bedrijf en op deze manier kun je gelijk een goede schifting maken. Een andere tip is om gebruik te maken van LinkedIn. Als je weet dat sommige eindklanten de beurs gaan bezoeken, kun je op iemands profiel kijken en zo gerichter een gesprek beginnen. Daarnaast kan personal branding ook helpen om de eerste contacten te leggen.”
Maar niet iedereen zal zijn baard en snor willen laten staan…
„Die baard helpt mij inderdaad heel goed. Ik vind het superhandig dat ik hierdoor makkelijker herkend wordt, maar het moet inderdaad bij je passen. Als je iets hebt dat anders is, kun je het in ieder geval wel op een positieve manier inzetten. Neem die tulpenpakken, die kom je ook wel eens tegen. Dat kan ook je handelsmerk worden. Het kan helpen om wat makkelijker een gesprek met elkaar aan te gaan. Het brengt mensen bij elkaar. Netwerken dus.”
Zijn beurzen nog wel van deze tijd?
„Jazeker. Juist in deze tijden van e-mails, telefoontjes en ander vluchtig contact heeft het meerwaarde om elkaar weer eens écht, live te spreken. Het is dus ook altijd goed om langs klanten te gaan. Beurzen zijn ideaal om nieuwe contacten op te doen. Het is laagdrempelig; iedereen uit het vak loopt er. Die kans moeten telers meer gaan benutten.”
Jean-Paul Schaddé van Dooren houdt op woensdag 8 en donderdag 9 maart zijn presentatie over netwerken in het FloraHolland House op de Seasonal Trade Fair in Naaldwijk.