Zowel Alphen aan de Rijn als gemeente Lansingerland maken werk van een railterminal voor versvervoer in hun gemeentes. Alphen verwacht dat de terminal na volgend jaar zomer actief is. Lansingerland krijgt volgende maand uitsluitsel van de provincie. In het Vakblad van deze week staat een uitgebreid artikel over de plannen.
Eerder gingen plannen voor een terminal in Bleiswijk niet door. Nu verwacht een groep van veertig ondernemers die het project trekt dat het wel gaat lukken. Volgens Ruud Egas, die deel uitmaakt van de groep, is er een aantal nieuwe argumenten die pleiten voor aanleg van de terminal. Zo is het terugdringen van de uitstoot van CO2 veel actueler en kampen vervoerders met problemen. „Ze komen chauffeurs te kort doordat maar weinig mensen internationaal willen rijden. Ze willen tegenwoordig vaker bij het gezin zijn. Ook nemen de kosten van het wegvervoer toe en is er veel filevorming.”
De maand mei wordt een spannende maand voor Egas en de andere ondernemers. De provincie geeft op de 24ste uitsluitsel of ze de Holland Rail Terminal in Bleiswijk gaat steunen.
Ook Alphen aan den Rijn maakt zich hard voor een terminal in haar gemeente. Het spoor ligt al klaar bij Electrolux. Het terrein daar wordt aangepast om trailers – zonder truck – de wagons op te rijden. Witgoed, Heineken bier en versproducten moeten naar het achterland vervoerd gaan worden. Voordeel van Alphen is dat de railterminal na volgend jaar zomer al actief kan zijn. Bleiswijk streeft 2021 na.
Meer over de terminals in Bleiswijk en Lansingerland in het Vakblad van deze week.