Het aandeel in de afzet van bloemen uit Israël dat via de Nederlandse veilingen loopt is stabiel. Dat blijk uit cijfers van FloraHolland.
Volgens de grootste veiling is het aandeel van FloraHolland, Plantion en Veiling Rhein-Maas in de afzet van Israëlische bloemen die geëxporteerd worden uiterst stabiel de laatste tien jaar (tot en met 2012). Het ligt op 70%. De totale productie in Israël en daarmee ook de export zijn echter flink gedaald.
De klok is voor Israëliërs het belangrijkste afzetkanaal met een aandeel van 85% van hun omzet via de veilingen. Volgens Doorke van Balen, account manager Israël en Ada Cohen local areamanager Israel van FloraHolland waren de prijzen van Israëlische producten dit jaar in mei uitstekend door verlating van de Nederlandse aanvoer.
De exportwaarde van Israëlische bloemen ligt op circa 100 – 110 miljoen euro. De directe export naar Rusland is ook stabiel op circa 8-9 %, maar een deel wordt ingevlogen via Amsterdam en dan getruckt naar bestemmingen buiten de grote steden in Rusland. De Russische markt vraagt naar gips, gerbera, lisianthus, ruscus, aspidistra en asparagus uit Israël.
Sterke lokale markt
Volgens Van Balen en Cohen heeft de afzet op de lokale markt zich sterk ontwikkeld met de komst van de grote immigratie uit Rusland in de jaren ’90. Volgens onderzoek van het Ministerie van landbouw in Israël gaat het om een jaarlijkse omzet van 50 miljoen euro.
Algemeen Directeur Moshe Perets van de grootste Israëlische exportorganisatie Aviv Flowers geeft vandaag in een interview in het Vakblad juist aan dat Israëlische kwekers steeds vaker buiten de veiling om afzetten. Dit jaar zou dat om meer dan 50% van de export van bloemen gaan.