Adomex International, importeur en exporteur van snij- en decoratiegroen, viert haar 40-jarig jubileum. Directeur Anton Klunder ziet dat groen een volwassen positie in het bloemwerk heeft gekregen en wil dat graag uitbouwen.
Veertig jaar geleden kreeg de handel in snij- en decoratiegroen vorm. Andre Uleman was een van de pioniers. Hij begon het bedrijf Adomex vanuit huis, betrad spoedig een box bij veiling VBA en bouwde al in de jaren tachtig verder in het Aalsmeerse, met tevens uitbreiding in Rijnsburg, Honselersdijk en Herongen. Uleman verkocht het bedrijf en Adomex werd marktleider in deze branche, die volgens Klunder in Europa jaarlijks goed is voor ruim €300 miljoen omzet. Adomex heeft 30-40% marktaandeel, groeit de laatste jaren snel en realiseerde afgelopen jaar ruim €100 miljoen omzet. Er zijn 106 medewerkers. Belangrijkste concurrenten op de Europese markt zijn de Nederlandse bedrijven WBE (eveneens gestart in 1977) en Green Connect (onderdeel Dutch Flower Groep). Daarnaast zijn er nog enkele kleine handelaren in groen
Adomex werkt nauw samen met groothandels en exporteurs van bloemen, cash-and-carry’s, boeketterieën en bloemisten in heel Europa. Ze participeert tevens in diverse events om de ambitie van het bedrijf te bereiken: groen hoort bij bloemwerk. Met ruim 100 verschillende producten, waaronder de bekende ledervaren, phoenix roebelinii, aspidistra en salal en diverse soorten exclusief decoratiemateriaal werkt het bedrijf aan de toekomst.
Volgens Klunder is Adomex het stadium van dozen schuiven voorbij. „Al zijn de marges soms dun.” Hij vertelt vrijdag 30 juni meer over het bedrijf en de markt voor snijgroen in het Vakblad voor de Bloemisterij.