Het keuren van watersilo’s heeft het aantal geklapte silo’s sterk teruggebracht. Volgens verzekeraar Interpolis zijn er vorig jaar slechts twee silo’s opengebarsten. In beide gevallen was geen keuring uitgevoerd. In 2003 klapte er nog elke maand een silo.
Interpolis brengt deze cijfers naar buiten bij de 25.000ste watersilokeuring, die inspectiebedrijf Hyente uitvoert bij tomatenteler Lans in Maasland. In 2003 ontwikkelde de verzekeraar samen met de sector en veertien inspectiebedrijven een keuring om deze calamiteit te voorkomen.
Het aantal ondernemers dat de silo laat keuren neemt nog elk jaar toe. „Werden er in 2016 nog 3.000 silo’s gekeurd, in 2017 waren het er ruim 3.500”, zegt Peter van der Sar, technisch specialist bij Interpolis.
Met het klappen van een watersilo komt er in één keer een grote hoeveelheid water vrij. De schade kan enorm zijn. De oorzaak is roest aan de binnenkant. Meestal is dit het gevolg van lekkage door slijtage van het folie of een hoge grondwaterstand. Roest is echter niet altijd van de buitenkant te zien. Daarvoor is een inspectie nodig.
Interpolis vraagt ondernemers watersilo’s twee keer per jaar zelf te controleren, en vanaf het zevende jaar de watersilo ook iedere twee jaar te laten keuren.