De aanleg van de Blankenburgtunnel – die de A20 vanuit het Westland bij Vlaardingen verbindt met de A15 in het Rotterdamse havengebied bij Rozenburg – gaat mogelijk niet zoals gepland dit jaar van start, maar pas in het najaar van 2018. Het Europese Hof van Justitie moet zich eerst buigen over documenten omtrent stikstofhoeveelheden in Nederland, zo melden onder meer het AD en Omroep West.
Milieuorganisaties stapten eind vorig jaar naar de Raad van State om te proberen de komst van de Blankenburgtunnel tegen te houden. Ze vinden de weg vervuilend en onnodig. De auto’s die erover gaan rijden, veroorzaken volgens hen veel stikstofuitstoot. De bestuursrechter is daarom gevraagd uitspraak te doen over de omvang daarvan. Volgens Europese regels mag de Raad van State daar echter geen beslissing over nemen, maar is dat aan het Europese Hof van Justitie.
Een uitspraak van het Europese Hof laat meestal anderhalf tot twee jaar op zich wachten. Hoewel de Raad van State om voorrang heeft gevraagd, is het onzeker of die ook verkregen zal worden. De aanleg van de tunnel zal daardoor op zijn vroegst in het najaar van 2018 beginnen, maar mogelijk ook later. De oorspronkelijke planning houdt overigens al rekening met eventuele vertraging en gaat ervan uit dat de eerste auto’s tussen 2022 en 2024 door de tunnel zullen rijden.