2nd food bedacht Likorette in strijd tegen voedselverspilling

Jeffrey Wupkes won in 2019 samen met 2 partners een prijs voor zijn startup 2nd food tijdens het Horti Heroes Festival. Dit initiatief is bedacht in de strijd tegen voedselverspilling. Hoe gaat het nu met deze startup, een jaar later?

Wupkes: „Omdat ik bij de exotenspecialist Yex werk als salesmanager zag dat ik er dagelijks veel groenten en fruit wordt verspild. We bedachten het idee om afgekeurde passievrucht en gember te gebruiken voor een alcoholisch drankje; Likorette. Bij Yex kijken we voortdurend hoe we onze reststromen kunnen minimaliseren en het zou echt een gemiste kans zijn om hier niet mee door te gaan. We vonden al snel een enthousiaste distilleerderij die met ons mee wilde werken. Uiteindelijk wonnen we het Horti Heroes traject met onze Likorette oplossingen en kregen we de ondersteuning van een externe adviseur. Mijn partner Richard Hagedoorn kon helaas, vanwege de impact van Corona binnen Brinkman niet doorgaan met 2ndFood. De andere partner is in een eerder stadium eruit gestapt. Een bv opzetten is nog niet gelukt.”

“We kijken voortdurend hoe we onze reststromen kunnen minimaliseren”


Druk bezig met verkopen

Wupkes is binnen Yex en de Best Fresh Group gaan kijken wat de mogelijkheden waren, en heeft intern een projectteam opgezet.  „Momenteel hebben we 2 soorten Likorette in ons assortiment en zijn we druk bezig deze te verkopen. Verder hebben we meer dan voldoende ideeën om in de toekomst uit te werken en het assortiment van 2ndFood mee uit te breiden.”


Pure Likorette

Het idee van Likorette is dat het een puur product is; je proeft pure gember en puur passiefruit; geen extracten zijn gebruikt. Het zijn afgekeurde producten die Yex niet meer verkoopt, en normaal worden weggegooid. Op dit moment staat Likorette in de webshop. De afzet vindt momenteel veelal in Nederland plaats, maar kan ook in andere landen worden afgezet. Wupkes ziet dat de consument steeds meer wil weten over afkomst van een product. „Openheid en transparantie wordt belangrijker, omdat de consument zeker wil weten dat de teelt duurzaam is verlopen.”

Het platform Horti Heroes moet de innovatie in de voedings- en sierteeltsector aanjagen. Doel is ook het aantrekken, opleiden en vasthouden van jong talent. 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties