2020. Het jaar van de grote knal in de sierteelt. De digitale explosie. FloraHolland gaat 100% digitaal. Kunt u als kweker dat niet, dan bent u af. Uitgeschakeld. Alle bestellingen via Whatsapp? Af. Telefonische bestellingen? Af. Alle faxen, nou ja, die waren al lang af. E-mails? Ook af. Klanten die op uw kwekerij komen en daar partijen aanwijzen? Zeker af. Is het erg? Nee, het is zelfs vooruitgang. Het is beter zo. Eén kanaal waar alle bestellingen op binnenkomen. Heerlijk!
Stel u voor dat u op het hoofdpad alle bestellingen gewoon kunt bevestigen? Handdoekje aan uw riem om uw potgrondvingers mee schoon te maken, leesbrilletje aan een koordje, een speciaal pingeltje bij een bestelling (vraag uw kleinzoon of dochter hoe u dat instelt) en met een tap op uw telefoon is er weer verkocht.
Contact met uw klanten? Hoezo? Kijk eens om u heen. Hebben mensen überhaupt nog contact met elkaar? Ik zal u een geheim verklappen. Praten met uw klanten doet u alleen nog op beurzen. En daar zijn er een ziljoen van, dus opportunities genoeg zou ik zeggen. Praten met uw veiling doet u alleen nog op speciale regiobijeenkomsten of coöperatiedagen. De Rabobank heeft het al een beetje voorgedaan eigenlijk hè? Medewerkers achter tig voorkeuzemenu’s, maar wel binnen 10 minuten een mail met de vraag wat u van het contact vond. En aansluitend een herinneringsmail.
Ik kijk ernaar uit. De veiling die het na 12 jaar nog niet voor elkaar heeft om systemen van Naaldwijk en Aalsmeer op elkaar aan te sluiten, gaat nu 100% digitaal. Hun systemen zijn oplichters-proof maar gelukkig goed verzekerd. Dit gaat goed komen. Want naast 100% digitaal vergeten ze het belangrijkste: 100% sociaal, écht in gesprek met kwekers en klanten en zoeken hoe ze die het beste kunnen verbinden, écht bezig met hun missie, het beste rendement voor de kweker. En daar moet je 100% sociaal voor zijn, digitaal is dan 100% ondersteunend.
Laat u niet gek maken door het digitale, kies voor het sociale 2020! 100% geluk gewenst!