Zzp’ers komen steeds vaker via sociale media aan opdrachten. Lag het aantal opdrachten online vorig jaar nog op 20%, inmiddels is dat al 51%. Dit blijkt uit de ZZP Barometer.
Zzp’ers zijn gemiddeld bij bijna vier verschillende online platforms als Werkspot en Freelance.nl ingeschreven. Daarnaast worden ze steeds actiever op Facebook, Google Plus en Twitter.
LinkedIn blijft het grootste zakelijke online netwerk met 85,9% van de zzp’ers. Facebook groeit echter snel met 47,5%, gevolgd door WhatsApp met 39,3%, Twitter met 36,9% en Google Plus met 15,5%.
First movers
Volgens de ZZP Barometer zijn zzp’ers zogenoemde first movers. Zij lopen voorop in het gebruik van innovatieve merken.
Ondanks de flinke groei van LinkedIn tot meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd, is de zzp’er er zakelijk iets minder actief geworden (-2,4%). De groei van Facebook is te verklaren uit het feit dat het privé en zakelijk netwerk van de zzp’er door elkaar loopt.
Onderzoeksmonitor
De ZZP Barometer is een onafhankelijke onderzoeksmonitor die wordt afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in vijftien verschillende branches en sectoren.