Van tijd tot tijd nodigen we alle klanten weer eens uit op het hoveniersbedrijf om een kijkje te komen nemen, wat bij te praten en een drankje te doen. Relatiebeheer heet dat. Het kost immers veel meer moeite om nieuwe klanten te werven dan om bestaande relaties te onderhouden.
Maar ja, wanneer lopen klanten nou warm om een kijkje bij je te komen nemen? De lenteperiode ligt dan voor de hand. Dan is er echter één probleem: we barsten van het werk en hebben eigenlijk geen tijd voor een dergelijke activiteit.
Dus organiseerden we in het verleden zogeheten ’binnenwaaidagen’ die dan plaats hadden in oktober. Die dagen waren meermaals een succes. Om daar nu weer mee aan te komen: we vonden het wat afgezaagd. We zochten een alternatief.
Met Jordi, een stagiaire van de Fontys Hogeschool in Tilburg, sloeg ik aan het brainstormen. Wat als we het event nu eens hartje winter laten plaatsvinden? Dan hebben we tijd voldoende en kunnen we bovendien nog in het voorjaar inspelen op mogelijke behoeften van klanten die de dag bezoeken. Jordi ging er mee aan de slag.
Winter lifestyle ging het heten. Met winterthema’s: ’de winterbarbecue’, ’hoe kleed je het terras aan in de winter?’, ’een vogelvriendelijke tuin’, ’tuinverlichting’ en ’beeldende kunst’. Geplande datum: 11 januari. Ik was uiterst benieuwd. Zouden onze klanten nog in een winterslaap verkeren of al warm lopen voor het nieuwe tuinseizoen?
Nou, ze hadden er zin in! Het was wel fris, maar er stond een vriendelijk winterzonnetje. Zodra de poort open was, stroomden de gasten binnen. De glühwein, barbecue en warme wafels vonden gretig aftrek. Wij gloeiden nog dagen na van al het enthousiasme. Voorjaar volgeboekt!