De zevende editie van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing, een initiatief van Stichting Nederland Schoon, is deze week van start gegaan. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams de schoonheidsgraad van elk gebied.
Nieuw dit jaar is een interactief Scorebord Schone Winkelgebieden waar de Schoonresultaten worden gedeeld van afgelopen jaar. Deelnemende gemeenten en winkelgebieden kunnen in één oogopslag zien hoe hun winkelgebied scoort ten opzichte van andere winkelgebieden en gemeenten, welke thema’s het goed doen en welke thema’s extra aandacht verdienen. Op donderdag 31 oktober wordt de winnaar van de verkiezing bekendgemaakt.
Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. Wanneer ondernemers betrokkenheid tonen in hun winkelgebied, ervaren de bezoekers dit als zodanig en gedragen zij zich ‘schoner’. Schoon houdt schoon. Bij de winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Glacisweg uit Maastricht, werken de winkeliers, ondernemers en de gemeente intensief samen om het winkelgebied schoon te houden. Daarnaast ervaren de bezoekers het winkelen als bijzonder prettig doordat er in het winkelcentrum zeer weinig zwerfafval te vinden is.
Bron en foto’s: Nederland Schoon