Geen bloemenevent ging dit jaar door na de IPM in januari. Ik heb geen stand meer ontworpen, geen demo gegeven en eind oktober merkte ik dat ik mijn passie een beetje was kwijtgeraakt. Werken vanuit je atelier is pas echt leuk als er ook mooie opdrachten op locatie zijn. Thuis voorbereiden en dan vlammen op een event, beurs of in één van de restaurants die we normaal in kerstsfeer brengen. Die restaurants zijn dicht, hebben soms een take away opgezet, maar het IQteam komt daar dit jaar waarschijnlijk niet de kerstboom optuigen. Gelukkig gaan beplantingen wel lekker door en we gaan zeker ergens deze maand de kerstballen en de slingers ophangen.
Mijn hart gaat uit naar de horeca. Hoe komen horecaondernemers de coronacrisis door? Met verbazing kijk ik naar de drukte bij Ikea en de Efteling, terwijl restaurants die zoveel hebben geïnvesteerd om hun bedrijf coronaproof te maken, misschien wel helemaal niet open mogen in december. Op social media zag ik dat tv-kok Ron Blauw zelf de stekker uit de decembermaand trok. Hij besloot half november niet te wachten op het besluit van de regering, maar stort zich helemaal op het afhaalgebeuren. Knap! Dit inspireerde mij om knopen door te hakken. Geen beursseizoen betekent uitgerust aan de start voor de kerstperiode.
Tijdens de brainstorm over december moest ik na de laatste persconferentie definitief een besluit nemen. Het idee ontstond om de workshops heel intiem te maken: inschrijven op drie momenten van de dag en in minigroepjes van drie kun je een privé-workshop komen volgen. Het kost meer tijd – tsja, kosten baten – maar we kunnen veel service geven op gepaste afstand. Een kant-en-klaar workshoppakket afhalen, daar hebben wij denk ik de klanten niet naar, maar het is van collega’s een heel leuk idee. Ron Blauw maakte een bewuste keuze, ik ook.
Vanaf het moment dat ik dit plan gepost heb, staat de telefoon roodgloeiend en stromen ook allerlei andere kerstopdrachten binnen. Het wordt bikkelen, maar de twinkeling in mijn ogen is er weer als ik over mijn vak praat. Uit B2B halen wij onze grootste omzet, maar B2C is dit jaar enorm gegroeid en daar steken wij nu onze energie in. En ik weet zeker dat dit in de toekomst weer positief werkt voor B2B. Kortom: Shine in 2021 binnen de formule die nu voor jouw bedrijf werkt. Merry Christmas!