De omzet bij tuincentra van zowel binnen- als buitengroen is in 2015 gedaald. De totale tuinbrancheomzet steeg wel met 2%.
De omzet in de tuinbranche steeg volgens Tuinbranche Nederland in 2015 met 2% tot €3,6 miljard. Met name de aantrekkende woningmarkt heeft vorig jaar een positief effect gehad op de omzet bij tuincentra, maar de verkoop van groen heeft hiervan niet geprofiteerd.
Minder bloemen en planten
Het zijn met name eenmalige en grotere uitgaven die zorgden voor de omzetgroei. Zo liet de omzet in sierbestrating (+12%), tuinafscheiding (+13%) en tuinhuisjes (+31%) een groei zien. In deze categorie bleken tuinbeelden (-6%) en vijvers (-10%) beduidend minder in de belangstelling te staan.
Producten die doorgaans het hele jaar worden verkocht lieten daarentegen bij zowel ’levend’ als ’niet-levend’ een lichte daling zien. Meerjarige planten (-1%) en ook bloemen en planten voor binnenshuis (-4%) lieten een omzetdaling zien ten opzichte van vorig jaar. Eenjarige planten (+1%) noteerden nog wel een lichte omzetgroei.
Duurzaamheid
Volgens Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland, moeten tuincentra aanhaken bij campagnes die zich richten op duurzaamheid en biodiversiteit om de consument te trekken.
„Winkels moeten consumenten inspiratie bieden, workshops geven en meedoen met themacampagnes als vlinders, vogels en bijen in je tuin, en op de klimaatbestendige tuin om consumenten de zaak binnen te krijgen.”
Bron: Tuinbranche Nederland/Tuin en Landschap | Foto: Tuin en Landschap