Trein botst op boomrooiende hoogwerker

    De hoogwerker waarop dinsdag in de gemeente Dalfsen een trein botste, was bezig met boomrooi-werkzaamheden langs het spoor. De bestuurder van de hoogwerker wordt verdacht van dood door schuld.

    Bij de werkzaamheden moest een spoorwegovergang worden overgestoken. Naar verluid liet de bestuurder van de hoogwerker eerst een trein passeren en zette toen de oversteek in. Tijdens de oversteek van de langzame rupshoogwerker, bleek er echter nog een trein aan te komen van de andere kant.

    De bestuurder van de hoogwerker kon nog op tijd van de machine afspringen, maar een botsing was niet meer te voorkomen. De machinist kwam daarbij om het leven, de trein ontspoorde en een aantal passagiers werd gewond naar het ziekenhuis gebracht.

    Openbare weg
    Hans Aarse van hoogwerkerorganisatie IPAF zegt in een reactie: „Men vroeg mij meteen of een hoogwerker daar wel mocht rijden. En ja, een hoogwerker mag, als dat nodig is voor de werkzaamheden, gebruikmaken van de openbare weg. De volgende vraag is welke voorzorgsmaatregelen de bestuurder of het bedrijf waarvoor hij werkt genomen heeft.”

    Van belang is of de medewerker of het bedrijf VCA-gecertificeerd is. Aarse: „In dat geval moet er per klus een Taak Risico Analyse (TRA) gemaakt worden. Dit is een inschatting van de risico’s die je op het werk loopt en de maatregelen die je daartegen kunt nemen.”

    Spoorboekje
    In dit geval zou het oversteken van het spoor zeker in de TRA moeten worden opgenomen, volgens de hoogwerkerexpert: „Je kunt bijvoorbeeld het spoorboekje raadplegen om in te kunnen schatten wanneer het veilig is om over te steken.”

    Of er een TRA gemaakt had moeten worden, of dat gebeurd is, en zo ja wat erin stond, zal moeten blijken uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wellicht dat hieruit nog verdere regelgeving of aanbevelingen volgen om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen.