De app voor de Nationale Tuincheck is afgelopen week een paar duizend keer gedownload. Gedurende het release-weekend stond de app in de top 25 van de Apple Store en de Google Play Store.
De lancering van de app was onderdeel van de Week van de Groene Tuin. Deze campagne voor een duurzamere tuin werd georganiseerd door NL Greenlabel en Stichting Steenbreek. Uit een analyse van de mediaresultaten, het aantal downloads van de Nationale Tuincheck en het bereik via social media-kanalen blijkt de actie een groot aantal tuinbezitters te hebben bereikt.
Jeroen Salemink van Iconica, ontwikkelaar van de app, is enthousiast: „Duizend downloads binnen drie uur, dat is echt ongekend!” Nadat er ook in landelijke media een artikel over de app verscheen, schoot het aantal downloads omhoog.
Minder dan 10% A-label
NL Greenlabel-oprichter Lodewijk Hoekstra toont zich gematigd positief over de resultaten van de Tuincheck: „Uit een eerste analyse volgt dat bijna 70% een B- of C-label heeft behaald. Niet slecht, maar dat kan natuurlijk veel beter! Minder dan 10% kwam uit op een A-label.”
De volgende stap van de actie wordt het verder ontwikkelen van de app. Hoekstra: „Hierbij willen we de gebruiker nog meer van advies en raad voorzien als deze stappen wil zetten om te vergroenen. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is daarbij van belang. Denk verder aan het verkrijgen van subsidies, advies van groene professionals of bijvoorbeeld bepaalde producten die bijdragen aan een duurzamere tuin.”
NL Greenlabel en Stichting Steenbreek willen de actie in het voorjaar van 2021 herhalen.
3 pogingen gedaan om mijn mailadres in te vullen; reageert met dat het geen geldig mailadres is; tot 3 keer toe liep mijn telefoon volledig vast