Stichting Steenbreek en NL Greenlabel organiseren van 7 tot en met 13 april ‘De Week van de Groene Tuin’. Met het initiatief willen de organisaties bewoners, juist in deze moeilijke tijd, inspireren om hun tuin te ontstenen.
„Het mooie weer komt er weer aan en mensen willen graag naar buiten, zeker in deze periode waarin binnenblijven wordt geadviseerd. Mensen die een tuin of balkon hebben, geven we een extra stimulans om deze nu aan te pakken en te vergroenen.”
Afleiding in zware tijden
Om bewoners daarbij te helpen, zijn Stichting Steenbreek en NL Greenlabel de actie ‘De Week van de Groene Tuin’ gestart. NL Greenlabel-oprichter Lodewijk Hoekstra: „Door met groen en natuur in aanraking te komen, voelen mensen zich gezonder en het geeft een goede afleiding in deze zware tijden. Tuinen dragen zo ook bij aan de biodiversiteit, zijn beter bestand tegen het veranderende klimaat en het is gewoon hartstikke leuk om lekker in de tuin te werken.”
Nationale Tuincheck
Tuinbezitters kunnen middels een app hun eigen tuin langs de duurzame meetlat leggen door de ‘Nationale Tuincheck’ in te vullen. Er wordt in de breedte gekeken naar duurzaamheid, waarbij het vergroenen van de tuin centraal staat. Middels een A-, B- of C-score krijgen mensen inzicht in de duurzaamheid van hun tuin en kan men zien waar verbetering mogelijk is.
Kansen voor gemeenten
Ook voor gemeenten biedt de Nationale Tuincheck kansen. De app biedt de mogelijkheid om de bereidheid van bewoners te peilen omtrent het vergroenen van de leefomgeving. Hoe meer gemeenten gebruik van de Nationale Tuincheck stimuleren, hoe nauwkeuriger het inzicht in de mate waarin burgers bezig zijn om hun tuin klimaatadaptief en biodivers te maken. Met dat inzicht kunnen beleidsmakers op maat oplossingen aanbieden om inwoners van hun gemeente te helpen.
Richtlijnen
Stichting Steenbreek en NL Greenlabel roepen mensen op die samen aan het werk gaan om alert te blijven: Houd 1,5 meter afstand tot elkaar. Neem hierbij de richtlijnen van RIVM in acht. De actie draait om laagdrempelige tips die via vlogs van Lodewijk Hoekstra en andere informatiebronnen worden gegeven aan bewoners. Er wordt dus géén oproep gedaan om naar een tuincentrum of bouwmarkt te gaan.