Op maandag 21 mei gingen vrachtwagenchauffeurs in staking tegen de stijgende dieselprijzen. Hun organisaties eisten onder meer verlaging van de dieselprijs, verlaging van de belasting op diesel en een einde aan de snelle schommelingen van de prijzen.
Op woensdagmorgen 23 mei heel vroeg werd ik door een van onze managers gebeld of ik nog moest tanken. Ik was dat inderdaad van plan, want de tank was al aardig leeg. „Doe het nu, want anders kan het zijn dat er niets meer is!”
Nu waren er al twee dagen wegblokkades, maar zou er daarom al geen brandstof meer zijn? Bij het tankstation aangekomen was er inderdaad niets meer! Snel naar een volgende, waar er gelukkig nog 300 liter was! Vlak na mij ontstond een file en die mensen hadden al snel pech dat er niets meer was.
Wat een toestand dacht ik nog. Op de veiling aangekomen bleek dat er 20% minder klanten waren gekomen. Ik begreep al snel dat een crisisteam geformeerd moest worden. Die dag raakten steeds meer tankstations zonder brandstof en nog veel erger was dat de meeste klanten op snelwegen vast kwamen staan in wegblokkades. Het vrachtverkeer in heel Brazilië kwam vast te staan en dit had de steun van de overgrote deel van de bevolking!
Donderdag moesten we zelfs besluiten de veiling van vrijdag naar de middag te verplaatsen. Dit om tijd te winnen om te bezien of de situatie zou verbeteren. Toen de situatie slechts verslechterde besloten we de veiling geheel af te lasten! Dat had ik nog nooit meegemaakt.
Uiteindelijk moesten we de volgende dagen ook de veilingen van maandag, dinsdag en woensdag afgelasten. De stakingen gingen door, zelfs toen de regering de eisen van de stakingsleiders grotendeels had ingewilligd en zelfs nadat de stakingsleiders hadden opgeroepen om de stakingen te stoppen ging de staking door.
De stakingen richtten zich steeds meer tegen de regering en de president. Dit amper 5 maanden voor de landelijke verkiezingen. De regering is feitelijk al uitgeregeerd! Het leger en de militaire politie moest er aan te pas komen om de stakingen te breken. Iedereen die weg wilde mocht eindelijk vertrekken. De levering van verse producten in de steden liep inmiddels groot gevaar. Op de weg en in ons dorp leek het wel een autoloze zondag.
Uiteindelijk ging zo een week productie verloren, verloren klanten hun ingekochte producten en was de schade voor bedrijven enorm. Brazilië heeft nog een hele lange weg te gaan om te hervormen en zich te ontdoen van de verstikkende corruptie en bureaucratie.
Gelukkig staat de coöperatie sterk genoeg om dergelijke excessen op te vangen. Echter het vertrouwen van de consumenten krijgt een dreun en de hand gaat op de knip. En dat alles door een doorgeslagen staking.
André van Kruijssen
Directeur Veiling Holambra