De promotie van pothortensia gaat door. Na de presentatie van de plannen voor de periode 2022-2024 werden ze met 81% van de stemmen goedgekeurd. De stemwaarde was 73% van de omzet pothortensia bij Royal FloraHolland
Er is gekozen om de heffing licht te verhogen van 0,2 naar 0,25%. Hiervoor krijgen de kwekers dan terug dat er ook promotie gemaakt gaat worden in Polen, naast de focuslanden Duitsland en Nederland. Ook de komende drie jaar wil de promotiecommissie de consumenten inspireren met toepassingen voor binnen en buiten, ze bewust maken van het seizoen, en ze vooral zin laten krijgen om (vaker) hortensia’s te gaan kopen!
Het promotieplan 2022-2024 werd, net als een terugblik op de resultaten van afgelopen jaar, gepresenteerd door Brigitte Hagen van Concept Factory, die ook lid is van de promotiecommissie. Resultaten van een Storecheck in 3 landen (NL, DU en VK) in 2021 zijn gebruikt bij het maken van het nieuwe promotieplan.
Recordomzet in 2021
De stemming was 12 november bij FloriWorld in Aalsmeer tijdens de Royal FloraHolland FPC- Productdag Kamer-en tuinhortensia. Circa 60 aanwezigen kregen een uitgebreid programma voorgeschoteld. Productmanager Michel Verbeek vertelde toen onder andere dat de omzet van deze productgroep in 2021 een recordhoogte van €59,9 miljoen behaalde.
De telers van pot- en tuinhortensia trekken sinds 2013 samen op voor de promotie van hun producten. Sinds
1999 wordt door kwekers van pot-/kamerhortensia een promotiecampagne gefinancierd.