Sinterklaas heeft dit jaar gezorgd voor een nieuw pinrecord. In de week voor Sinterklaas, tot en met 5 december is er ruim 96 miljoen keer gepind. Dit aantal is goed voor 2,4 miljard euro, wat neer komt op een gemiddeld pinbedrag van 25 euro. In 2017 werd er in de Sintperiode 83 miljoen keer gepind in de winkel.
Dit concludeert Detailhandel Nederland op basis van cijfers van Betaalvereniging Nederland. ‘96 miljoen pintransacties in een week komt neer op ongeveer 26.000 transacties per minuut en op piekmomenten 609 keer per seconde. Dat zijn recordaantallen die gelukkig allemaal goed zijn verwerkt’, zegt Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland. Voor iDEAL betalingen telden de online winkeliers dit jaar ruim 12 miljoen transacties in de afgelopen week; goed voor 1 miljard euro.
Consumenten pinnen sowieso steeds vaker; in de laatste maand in 2018 was al 61% van de transacties elektronisch. Dat is aanzienlijk meer dan in 2017. ‘En meer dan de helft daarvan gaat nu al contactloos. Tel daar een positief economisch klimaat bij op en je hebt voldoende voeding voor een record. Het mag dit jaar ook weer wat uitbundiger en luxer met duurdere cadeaus, dat maakten de omstandigheden heel gunstig voor dit pinrecord’.
Van Bommel verwacht dat ook de Kerst gaat zorgen voor pin- en omzetrecords. ‘We verwachten een stijging van 8 à 10% ten opzichte van 2017.’
Bron: Detailhandel Nederland | Foto: Shutterstock