‘Seinen staan op groen voor tuincentra’

    Consumenten hebben in 2016 meer geld besteed aan tuinartikelen, in totaal ruim €3,8 miljard. Dat is een omzetstijging van 6% vergeleken met 2015. Het aandeel ‘groen’ daarin daalt echter.

    „We naderen de omzetniveaus van voor de crisis,” stelt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland. „Alle seinen staan op groen voor een mooi seizoen.”

    Verhuisbewegingen

    De omzetcijfers van tuincentra en bouwmarkten worden gestuwd door meer verhuisbewegingen, dalende werkloosheid en een positiever ingestelde consument. Ook de ouder wordende bevolking speelt een rol; ouderen besteden meer tijd en geld aan de tuin dan jongeren.

    Ook willen veel Nederlanders iets aan de tuin laten doen, wat goed nieuws is voor de hoveniers. „De tuin staat op nummer een of twee als het gaat om aanpassingen in of om de woning bij alle leeftijdscategorieën boven de 20 jaar.” Volgens Horstra kunnen tuincentra, die zich presenteren als kennis- en inspiratiecentrum voor groen en duurzaamheid, hier mooi op inspelen.

    Groen

    Minpunt is dat het aandeel groen (‘levend’) in de verkoop bij tuincentra al jaren gestaag daalt. Was dit in 2012 nog bijna 30% van de omzet, inmiddels is dit gedaald tot 23%.

    Wel in de lift zitten het tuinhout en de tuinafscheidingen (+8%), en de tuinhuisjes en tuinkassen (+12%).