’Retail staat open voor verpakkingsideeën’

    De supermarkten zijn aan zet om het plasticverbruik te verminderen. Door het Plastic Pact staan ze open voor iedereen met goede ideeën.

    „Ik wil wel minder plastic, maar de retail wil het zo geleverd krijgen. En de klant is koning.” Een herkenbare verzuchting van een tuinder op het congres Ondernemen in de Tuinbouw, afgelopen donderdag in Woerden. Het congres met het thema ’Vers Verpakt’ was georganiseerd door onder meer Groenten & Fruit en Vakblad voor de Bloemisterij.

    De Nederlandse retail heeft echter het Plastic Pact ondertekend, waardoor een positieve situatie ontstaat, constateerden slotsprekers Daan van Empel van GroentenFruit Huis en Rob Verhagen van Oerlemans Plastic en Packaging. „Ze moeten nu wel gaan bewegen om de doelstellingen uit dat pact te halen, de hoeveelheid plastic te verminderen en recycling en recycleerbaarheid te vergroten.”

    Verhagen weet als plasticproducent heel goed dat in verschillende Europese landen dat net anders wordt opgepakt. Het is voor telers en hun coöperaties dus zeker niet eenvoudig om zomaar hét ei van Columbus uit de hoge hoed te toveren.

    Rob Verhagen van Oerlemans Packaging: „Recyclebaarheid is een sleutelwaarde voor een verpakking.” En: plastic is veel vaker te recyclen dan papier. – Foto: Koos Groenewold

    Rivieren van plastic
    Hoe nodig dat wel is, maakte openingsspreker Harmen Spek, medewerker van de Plastic Soup Foundation duidelijk De beelden van rivieren van plastic in Manilla, met plastic vervuilde stranden op Bali, door plastic gestorven albatrossen midden op de Stille Oceaan en bezweken koeien in India, zijn misschien bekend. Maar zo op een rijtje, aangevuld met wat er ook bij ons door de Maas drijft, dat zette de toon.

    Harmen Spek van de Plastic Soup Foundation: „Plastic lekkage naar het milieu in Life Cycle Analysis meenemen.” – Foto: Koos Groenewold

    Beslisboom en Afvalfonds
    Goed daarom om te horen dat telers en supers en hun organisaties GroentenFruit Huis en CBL om tafel zitten om een gezamenlijke Beslisboom Verpakkingen op te zetten om systematisch te kunnen bepalen wat voor verpakkingen om welke redenen wel en niet slim zijn. En een Afvalfonds Verpakkingen op te zetten als bijdrage tegen verpakkingen in het milieu.

    Te waardevol om weg te gooien
    Want als één ding duidelijk wordt, is het dat bij de berekening van een zogenaamde Life Cycle Assessment van verschillende verpakkingen er tot nu toe te weinig aandacht was voor de afvalfase. Ook daar gloort volgens Verhagen hoop: retailers realiseren zich meer en meer dat plastic te waardevol is om weg te gooien. Niet alleen omdat storten onvermijdelijk duurder wordt nu bijvoorbeeld China de grenzen gesloten heeft voor ons plastic afval. Maar ook omdat recycling geld kan gaan opleveren voor wie daar, zoals Lidl en Kaufland, een actieve rol in pakt.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties