Kwekers en afnemers moeten gaan samenwerken om consumenten in verleiding te brengen in het najaar planten te gaan kopen. Die oproep deed Plantarium-voorzitter Jan Willem Griep bij de opening van de beurs.
„Naar onze overtuiging laten we in het najaar nog te veel kansen liggen. Wij willen daarom als Plantarium proberen het najaar als plantmoment een enorme push te geven.”
Elke consument denkt bij het voorjaar aan de aanschaf van planten, legde Griep uit. De kunst is nu om de consument weer te verleiden ook in het najaar in de tuin aan de slag te gaan. Onder het motto ‘elk voorjaar heb zijn najaar’.
Maar consumenten houden van snel succes. In het najaar planten om in het voorjaar het resultaat te zien, dat scoort niet bij die ongeduldige afnemers. Maar er is voldoende mooi najaarssortiment dat wel direct resultaat geeft. Met dat sortiment wil Plantarium de consument in beweging brengen.
Ook door gemak te bieden. Op Plantarium worden daarom concepten getoond waarmee consumenten een kant-en-klare border kunnen invullen. ‘Makkelijker dan Ikea’, meent Griep die zo’n concept zelf uitprobeerde.
Om die consument te overtuigen in het najaar planten te kopen, is samenwerking tussen de schakels in de keten nodig. Misschien wel om te komen tot iets als een ’nationale plantdag’ in het najaar, opperde de beursvoorzitter. „Dat moeten we gaan oppakken. Want we kunnen ons niet permitteren kansen te laten liggen. Dat is doodzonde.”