Carien van Boxtel heeft voor de komende Chelsea Flower Show in Londen (19 t/m 23 mei) de tuin ontworpen van betonproducent Schellevis. In aanloop naar de Britse tuinenshow laat zij ons via een blog meekijken bij alle voorbereidingen.
Een ‘groentje’ op Chelsea
Is het nog nodig om de RHS Chelsea Flower Show te introduceren? Het bekendste, meest prestigieuze tuinevenement ter wereld? Ieder jaar, rond half mei, stroomt een terrein van 45.000 m2 in hartje Londen vijf dagen lang vol met zo’n 200.000 bezoekers die zich vergapen aan de mooiste grote en kleine showtuinen, de allernieuwste planten en veel, heel veel aanverwante tuinzaken. Miljoenen mensen wereldwijd zijn aan de buis gekluisterd, omdat BBC2 urenlange reportages brengt.
De Britse koninklijke familie vereert ‘Chelsea’ ieder jaar traditioneel op ‘Press Day’ met een bezoek en honderden celebrities laten zich fotograferen en filmen in showtuinen en bij prijswinnende planten. Ze blijken allemaal keen gardeners. Ontwerpers zoals Dan Pearson worden er vereerd als popsterren. Kortom: de Britse tuincultuur op zijn aller-, allerbest.
Nederlandse bedrijven zijn er, mondjesmaat, ook te vinden: Bollenleveranciers J.S. Pennings de Bilt uit Breezand en Warmenhoven uit Hillegom zijn al jaren aanwezig met een prachtige hyacinten- en alliumpresentatie en het zeer populaire Sneeboer (van de prachtige handgesmede tuingereedschappen) staat er ook al zo’n vijftien jaar. Heel veel planten in het ‘Grand Pavillion’ zijn ongetwijfeld Nederlands, maar dat blijft voor het publiek verborgen.
Ook Nederlandse tuinontwerpers zijn er met een lantarentje te zoeken. Ooit, in 2000, maakte Piet Oudolf, samen met de Britse ontwerper Arne Maynard, furore met een prijswinnende showtuin, maar daar bleef het bij. Chelsea is vooral een Brits feestje. Het is dan ook een klein wonder dat ik, als startende Nederlandse tuinontwerper, een ontwerp voor Chelsea heb mogen maken!
De Nederlandse betonproducent Schellevis, dit jaar voor de tweede keer vertegenwoordigd, heeft mij gevraagd om hun tradestand voor 2015 te ontwerpen. Vanaf november ben ik met het ontwerp en alle ingewikkelde logistiek daaromheen vrijwel fulltime bezig. En dat is heel, heel veel tijd en inspanning voor een tuin van 5×5,5 meter.
Niet alleen heb ik mogen bijdragen aan de introductie van twee nieuwe kleuren, ook heb ik Schellevis ervan weten te overtuigen dat Chelsea vraagt om een andere wijze van presenteren. Mensen komen er immers om zich aan tuinen te vergapen! Door het beton ‘in te pakken’ met een uitgekiende beplanting en een waterelement willen we geen tradestand, maar een volwaardige tuin presenteren waarmee we de bezoekers hopen te overtuigen van het bijzondere karakter van de Schellevisproducten.
In mijn volgende blog meer over het concept van het ontwerp, de puur Nederlandse ingrediënten en de vele hobbels en hoogtepunten tijdens het intensieve ontwerpproces.
Portretfoto: Diana Monkhorst