Nieuw beleidsplan Plantion: verbinden en inspireren

    Op de Algemene Ledenvergadering van Plantion presenteerde de directie woensdagavond 16 februari het beleidsplan voor de periode 2022-2025, getiteld ‘Vernieuwen, verbinden, inspireren’. Daarin beschrijft de veiling hoe zij de algehele tendens naar digitalisering wil vertalen naar klantgerichte dienstverlening voor detaillisten, tuincentra en groothandel. Plantion mikt daarbij op een jaarlijkse omzetgroei van 10%.

    Algemeen directeur André van Kruijssen lichtte het beleidsplan toe. Plantion wil toe naar ‘24/7 operationeel’, waarbij klanten naar behoefte kunnen kiezen uit een breed menu van snelle en moderne dienstverlening. Naast online blijft ook fysiek inkopen mogelijk. De veiling wil ook meer innovatieve concepten ontwikkelen zoals De Kas, waar fysieke beleving wordt gecombineerd met online bestellen via QR-codes.

    Voor digitaal inkopen worden Klok Voorverkoop, Kopen Op Afstand (met livestream) en de webshop steeds verder geoptimaliseerd en gecombineerd met extra services als stickeren, bewaren en bezorgen.

    Investeringen

    Om dit alles mogelijk te maken, investeert Plantion de komende jaren in nieuwe systemen en faciliteiten. De software voor het veilen wordt vervangen en er komen apps beschikbaar voor realtime informatie-uitwisseling met aanvoerders en klanten over de status van producten en transacties. Verder zijn er plannen voor de mechanisering van de distributie en stroomlijning van de logistieke processen. Voor de extra ruimte die daarvoor nodig is, is een huisvestingsplan opgesteld met onder meer een gedeelte nieuwbouw. 

    Coöperatie versterken

    Onderdeel van het beleidsplan is ook het versterken van de coöperatie: het vergroten van de onderlinge betrokkenheid en de urgentie om samen de schouders eronder te zetten. Plantion is in 2021 begonnen met regiobijeenkomsten. In acht regio’s verspreid over Nederland wordt jaarlijks een bijeenkomst georganiseerd, steeds bij andere kwekers. Om ook voor volgende generaties aanvoerders en klanten aantrekkelijk te blijven, is onlangs een Raad van de Toekomst opgericht. De groep van 22 bestaat uit jonge, veelbelovende aanvoerders, klanten, transporteurs en medewerkers. De raad gaat de Plantion de komende jaren adviseren en voeden met ideeën.

    Raad van commissarissen

    In de raad van commissarissen werd Marc Cleophas voor een volgende termijn herkozen. Ruud Knorr, commercieel directeur van Royal FloraHolland, stelde zichzelf voor als nieuw lid van de raad van commissarissen. Plantion is verheugd met zijn komst en verwacht dat zijn expertise zal bijdragen aan het verwezenlijken van de plannen en ambities in de komende jaren.

    Omzetgroei

    Na de recordomzet 114,5 miljoen in 2021 (9% meer dan in 2020) is Plantion in 2022 is de ambitie voor dit jaar is 10% meer omzet, onder meer door acquisitie van nieuwe klanten en door sterke verwachte groei van digitale transacties. Met het oog op kostenstijgingen, mogelijke geopolitieke ontwikkelingen en naweeën van de pandemie begroot Plantion echter een voorzichtige 7% groei.

    Bron en foto’s: Plantion

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    3 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    To tài khon min phí
    7 maanden geleden

    Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.

    Binance开户
    7 maanden geleden

    Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.

    Sign Up
    1 maand geleden

    Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you. https://www.binance.com/tr/register?ref=W0BCQMF1