Zaterdag 2 mei is het weer zo ver: de internationale dag van het naakt tuinieren. Bloot verkoopt en dus zag ik wel marketingmogelijkheden in deze dag die de laatste jaren telkens erg goed in de media was. Ik dacht daarom afgelopen jaar: hoe kunnen we daar als hoveniers munt uit slaan? Misschien is het wel letterlijk een ’gat in de markt’?
De ’naakt tuinierendag’ werd in het leven geroepen door de Amerikaanse nudistenorganisatie Body Freedom Collaborative en heeft jaarlijks plaats op de eerste zaterdag in mei. Wat blijkt? Tuinieren is, naast zwemmen, de op één na populairste activiteit om naakt uit te oefenen. Er zit echter ook een diepere betekenis achter deze dag: bij het naakt tuinieren komen wij in het reine met onszelf en laten we alle schaamte varen, en het herinnert ons aan het feit dat er niets natuurlijker is dan naakt zijn.
Ik wilde daar dus het mijne van weten en besloot vorig jaar naar hartenlust mee te doen. Om te beginnen: in mijn eigen tuin. Mijn vrouw wilde er echter niets van weten en ging samen met de kinderen winkelen. Dus nodigde ik de buurvouw uit. Ze is kunstenares en heeft een hele vrije geest. Ze kwam graag helpen. Ik vroeg haar de rozen te gaan snoeien: „Maar geen handschoentjes aan hè! Naakt is naakt”, riep ik haar toe.
Volgens de initiatiefnemers draagt het uit de kleren gaan bij aan een positief zelfbeeld. Bij mij werkte dat echter heel anders: ik had ook één van mijn medewerkers gevraagd. Hij bleek over een strak lichaam en heel goed ’gereedschap’ te beschikken. Ik wilde natuurlijk niet dat de buurvouw dat zag! Ik zou er bij verbleken, dus stuurde ik hem achter de tuin in: „Ga jij daar maar werken en hou die snoeischaar een beetje op afstand.” Wat een gedoe! Ik besloot het bij die ene keer te laten.