De jaarlijkse hyacintenverkoop voor jongvolwassenen met kanker (AYA’s) heeft € 12.300,- opgebracht. Minder dan voorgaande jaren, maar de organisatie spreekt van een mooi bedrag, gezien de omstandigheden. Er zijn karren met hyacint geveild en Bloomgift verkocht online bol- en snijhyacinten in een speciale AYA-webshop.
De zevende editie van HAYAcinten-actie verliep dit jaar anders dan anders. Door de corona-pandemie konden er geen hyacinten verkocht worden in de Nederlandse ziekenhuizen. Ook moesten tuincentra de deuren gesloten houden in de tijd van de actie.
Belangeloos
De Nederlandse hyacintenkwekers bundelden de krachten door belangeloos hyacinten te schenken voor de veilinglocaties van Royal FloraHolland en Plantion. De opbrengst van de veiling van karren hyacinten kwam geheel ten goede aan het AYA Zorgnetwerk. Vrijdag 29 januari zijn enkele karren met snij- en pothyacinten geveild. Er is toen €8.060 opgehaald.
Bloomgift
Naast de actie op de bloemenveiling heeft het zorgnetwerk dit jaar samengewerkt met de online bloemen- en planten ‘verrassingswebshop’ Bloomgift. Van 25 januari tot 25 februari 2021 verkocht Bloomgift online bol- en snijhyacinten in een speciale AYA-webshop. Bij aankoop van een ‘bos’, ‘boeket’, ‘brievenbusverpakking’ of ‘taartje’ met HAYAcinten doneerde Bloomgift € 2,- aan de zorg voor jongvolwassenen met kanker. In totaal is €4.240 opgehaald via Bloomgift.
De hyacintenactie bracht vorig jaar ruim € 37.000 euro op (zie nieuwsbericht Bloemisterij 6 maart 2020).