Colinda Preesman van Preesman Potplanten vindt het jammer dat het moeilijk is om jongeren warm te krijgen voor de tuinbouw. “Dat merken we hier ook in de regio. Wij schakelen inmiddels wervingsbureau’s in om aan personeel te komen. Daarnaast werven we via Facebook voor vacatures.”
De plantenteler uit Strijen merkt tijdens rondleidingen aan scholen en verenigingen op de kwekerij dat er vooroordelen zijn over de tuinbouw. “Dan merk je hoe verrast mensen zijn door de diversiteit van ons bedrijf en de sector. Het idee van veel buitenstaanders is vaak dat je vooral vieze handen krijgt op een kwekerij. We hebben dus wel een imagoprobleem. Ik vind het daarom extra belangrijk om kinderen al jong te vertellen over de sierteelt en alles wat daarbij komt kijken.”
Promotie van producten
Sinds de coronacrisis helpt haar dochter Anniek (17) mee op het bedrijf in de huisverkoop. Ook post ze content op Facebook en Instagram. Anniek wil commerciële economie gaan studeren na de zomer. “Ze vindt promotie van producten leuk, dus de werkervaring die ze nu opdoet is mooi meegenomen”, aldus Colinda. “Zoon Basten (15) helpt waar nodig, met allerlei hand- en spandiensten. Die kun je echt overal inzetten. Hij wil na de middelbare school naar de HAS.”
Colinda was vakgenoot in het Vakblad voor de Bloemisterij. Lees hier de volledige versie van het verhaal (inloggen alleen mogelijk voor digitale abonnees).