Meer stedelijk groen geassocieerd met hoger IQ van kinderen

Meer stedelijk groen is geassocieerd met een hogere intelligentie en minder gedragsproblemen bij kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteiten van Hasselt en Gent. De universiteiten onderzochten het belang van een groene leefomgeving voor intelligentie en gedrag. Dat deden ze op basis van gegevens van het Oost-Vlaams meerlingenregister.

De onderzoekers vonden dat 3.3% meer stedelijk groen in een straal van 3 km rondom de woning, in verband staat met een stijging van 2.6 punten in IQ. Ook bleek dat meer stedelijk groen in verband staat met een vermindering van gedragsproblemen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om concentratie- en agressieproblemen.

700 tweelingen

Voor het onderzoek maakten de onderzoekers gebruik van IQ-metingen bij meer dan 700 Oost-Vlaamse tweelingen. Deze werden in de jaren ’90 afgenomen bij tweelingen tussen de 8 en 15 jaar. Een groot deel van de ouders vulden ook een vragenlijst in over het gedrag van hun kinderen.

Deze resultaten zijn nu gelinkt aan een nieuwe bevraging over de woongeschiedenis van de kinderen. Aan de hand hiervan berekenden de onderzoekers de hoeveelheid groene ruimte rondom de woning van de kinderen.

„Onze resultaten zijn niet vertekend door de sociaaleconomische achtergrond van de deelnemers. Het verband tussen groen en intelligentie werd terug gevonden bij kinderen van ouders met zowel een hoog als laag opleidingsniveau”, aldus onderzoekster Esmée Bijnens.
Relevant voor beleidsmakers

De stijging in IQ punten op individueel niveau is klein. Toch kan minder groen in de leefomgeving leiden tot een verschuiving van IQ op het populatieniveau. Zo kunnen er zich in een stedelijke omgeving met minder groen meer kinderen bevinden bij de ondergrens van een normaal IQ-curve.

„Deze studie toont aan dat groen elementen zoals de nabijheid van een park in een stad een verschil kunnen maken op de ontwikkeling van kinderen. Deze bevindingen zijn dus relevant voor beleidsmakers en stadsplanners om een optimale omgeving te creëren waarbij kinderen de kans krijgen om hun volledig potentieel te ontwikkelen” aldus Tim Nawrot van de UHasselt.

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties