Overheden moeten beslissingen rond aanbestedingen duidelijker motiveren. Ook komen er extra mogelijkheden voor ondernemers om fouten in aanbestedingsprocedures aan te kaarten. Dat staat in een voorstel dat demissionair staatssecretaris van Economische Zaken Keijzer naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Overheden besteden jaarlijks voor €73 miljard aan diensten en producten aan. Zo gaat bijna de helft van het gemeentelijk budget naar de inkoop van producten en diensten zoals groenonderhoud, openbare verlichting of straatnaamborden. Om deze aanbestedingen beter te laten verlopen, is een maatregelenpakket opgesteld door het kabinet. Hierin zit ook een aanpassing van de Gids Proportionaliteit.
Meer kansen voor het mkb
Staatssecretaris Keijzer: „De juiste balans tussen belangen van opdrachtgevers en -nemers is de basis voor het soepeler laten verlopen van aanbestedingen. In de uitwerking van dit maatregelenpakket wordt daarom tijdige klachtafhandeling vooraf én achteraf stevig verankerd. Met als doel betere rechtsbescherming voor ondernemers en ook meer kansen voor het mkb op opdrachten.”
Klachtenloket
Aanbestedende diensten moeten ook hun selectie- en gunningsbeslissingen beter gaan motiveren. Ondernemers ontvangen zo een duidelijkere uitleg waarom hun inschrijving niet heeft gewonnen. Ook komt er een klachtenloket voor elke opdrachtgever met duidelijke termijnen. Fouten in aanbestedingsprocedures kunnen zo beter worden aangekaart door ondernemers. Ook komen er extra mogelijkheden voor ondernemers in hoger beroepszaken.