Er werd mij gevraagd een ontwerp te maken voor een prachtige locatie langs de dijk van het IJsselmeer op een plek met schitterend vrij uitzicht. Het is een ontwerp geworden met een mooie combinatie van oude en nieuwe bestrating, opgesloten door oude spoorbielzen om het hoogteverschil op te vangen.
We hadden deze klus in de winter gepland omdat dit een rustige periode is qua onderhoud en aanplant. Bovendien is het nauwelijks winter te noemen de laatste jaren. De dag van aanvang hebben we een fijne koffiehoek gemaakt in de garage met ons eigen koffiezetapparaat. Zo hoefden we niet steeds al onze warme kleren en schoenen uit te doen wanneer we gingen pauzeren. Onze eigen koffie keet.
Het lastige was dat mevrouw er totaal niet gerust op was dat dit allemaal goed ging komen. Zou het niet weer verzakken? En klopte het allemaal wel? En toen de vrachtwagen kwam met de nodige 14 kuub ophoogzand brak er paniek uit…
De vrouw des huizes kwam bij het lossen van de tweede zak zand naar buiten hollen om te zeggen dat dit echt niet kon kloppen! Paniek alom.Dit kon niet goed zijn, die tweede zak was toch voor een andere tuin?
Ik moest haar toen vertellen dat er nóg 13 zakken gelost gingen worden. Dat kon zij niet behappen en mijn rol die week was vooral het geruststellen van deze dame. Het werd een gezellige week waarin ik samen met de klant het beplantingsplan kon uitwerken in combinatie met mijn taak als voorman.
De bestrating was gelegd en het zag er prachtig uit. Het was tijd voor de volgende fase, de beplanting kon erin. En daar gingen we weer: de levering van de planten klopte niet. Helaas had ik alle planten al uitgezet in de lege borders dus het werd een hoop heen en weer geloop om het allemaal te controleren. Het klopte en we konden de klus afronden.
Na het ontvangen van de factuur waren de poppen aan het dansen. De hoeveelheid waaltjes klopte niet met wat er uiteindelijk was bestraat. Ze wilde dan ook de rest van de factuur niet betalen voordat we alles hadden nagerekend.
Tot drie keer toe hadden we hierover gebeld en uiteindelijk ben ik bij het vierde telefoontje direct in de auto gesprongen. De tuin waar ik aan het werk was moest maar even wachten. Dit moest eerst opgelost worden!
Eenmaal daar met alle papieren, meetlinten en leveringsbonnen ging ik wederom op de knieën om het nog een keer na te rekenen om de klant te overtuigen. Onze som bleek helemaal te kloppen, en mede dankzij haar man die dienst deed als mediator, kon mevrouw worden gerustgesteld. Dankzij deze goede afloop heb ik de tuin nu in onderhoud en daar ben ik blij om, want het is erg leuk om te zien hoe de tuin zich ontwikkelt.