In 2020 deed 33% van de boomkwekerijen aan korteketenverkoop, fors meer dan in 2107. Dit leverde een totale omzet van 88 miljoen euro op. Waar komt die sterke groei vandaan? En hoe pakken bedrijven het aan?
Korteketenverkoop in de agrarische sector betekent dat boeren en tuinders producten direct aan de consument verkopen of via maximaal één tussenschakel, zoals een tuincentrum of winkel.
Volgens onderzoek van Wageningen University deed in 2020 13,7% van alle Nederlandse agrarische bedrijven aan korteketenverkoop, ruim een kwart meer dan in 2017. In de boomkwekerijsector was de groei nog veel sterker: van 8 naar 33%.
Hoe verklaart Johan Bremmer van Wageningen University deze forse toename? „Bomen hebben relatief weinig bewerking nodig om ze te kunnen verkopen. Je hoeft ze niet zoals koeien eerst te slachten, te snijden en te verpakken.
Daarbij is ten opzichte van andere sectoren een relatief groot deel van de productie bestemd voor binnenlands gebruik. Directe levering aan een tuincentrum is al een korte keten. Daar komt de directe verkoop aan particulieren nog bij.”
Stimulering
De Rijksoverheid wil samen met de provincies de verkoop via korte ketens stimuleren. Op dit moment buigt de landelijke Taskforce Korte Ketens zich over een advies. Dit zal zich echter vooral richten op stimulering van de korteketenverkoop van voedsel.
Benieuwd wat de reden hiervoor is, en wat de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant op dit moment al wel voor de sierteelt doen? En hoe drie bedrijven met heel verschillende teelten de korteketenverkoop aanpakken, plus wat dit oplevert?
Lees dan het hele artikel in het dubbeldikke zomernummer van De Boomkwekerij of via mijnboomkwekerij. Geen (digitaal) abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.