„Sites als Werkspot.nl zorgen voor een verarming van de branche. Je ziet dat als gevolg van deze klussites mensen uit andere vakgebieden zich begeven op het terrein van de hovenier, bijvoorbeeld klusbedrijven die tuinonderhoud erbij gaan doen.
Daarbij zie je dat deze bedrijfjes, vaak zzp’ers, zwaar onder de prijs gaan. Meestal rekenen ze geen aan- en afrijtijden. Dat hou je op de lange termijn natuurlijk niet vol. Het is uitholling van de markt en zet aan tot concurrentie op een manier die niet gezond is voor de sector.
We zijn zelf ook benaderd door Werkspot of we ons wilden aanmelden, maar daar hebben we voor bedankt. Wij willen klanten die een betrouwbare hovenier zoeken die lid is van de VHG en complete service levert. Op Werkspot.nl gaat het vooral om klussen als een schutting plaatsen van zoveel meter waar dan een grondverzetbedrijf op reageert. Het gaat de opdrachtgevers om de laagste prijs. Garantie op kwaliteit is er echter niet
Op zich is het logisch dat sites als Werkspot.nl een groei doormaken in tijden van crisis. Zzp’ers op zoek naar werk bieden tegen elkaar op. De consument is steeds minder bereid om te betalen voor kwaliteit. Natuurlijk merken wij daar ook de effecten van. Als mensen ons bellen, hebben ze op internet al prijzen vergeleken. Vaak hebben ze een offerte voor de helft van de prijs. Wij doen daar niet aan mee. Ook vanuit de VHG wordt dit jaar nadrukkelijk ingezet op kwaliteit. Bij een VHG-hovenier heb je garantie op goed werk en weet je waar je geld naar toe gaat. Natuurlijk zijn er ook zzp’ers die goed werk leveren, maar je ziet toch vaak dat het werk een tijd stil ligt, of je weet niet wie je kunt verwachten. Wij leggen de focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit, daarmee moeten we ons onderscheiden. De klant kan juist door voor kwaliteit te kiezen geld besparen.
Werkspot legt de nadruk op vakmanschap, maar dat geeft geen enkele garantie. Je kunt overal wel een leuk stempeltje op doen. Overigens verwachten we dat als de markt weer aantrekt, er ook weer een verschuiving plaatsvindt richting de echte vakman. Je ziet nu al dat mensen weer geld uit willen geven aan de tuin, het is de laatste tijd opeens megadruk.”
Jan-Pieter Hooft
Hooft Hoveniers
Reactie van Werkspot.nl – 24-4-2013
Beste Jan-Pieter,
Ik herken een aantal punten die je noemt. Dit horen we vaker. Op Werkspot hebben wij verschillende soorten vakmannen waarbij de match tussen consument en vakman uiteindelijk bepaalt of ze met elkaar in zee gaan. De consument bepaalt zijn keuze bij ons op basis van het profiel op Werkspot, zijn referenties en prijs. Veel mensen denken dat het bij websites zoals Werkspot vakmannen vanuit veel concurrentie tegen elkaar opbieden en het alleen maar om de laagste prijs gaat. Een aantal jaren geleden was dit inderdaad zo maar we hebben Werkspot op veel vlakken vernieuwd en zo proberen we steeds beter een match te maken tussen consument en vakman.
Zo kennen we geen openbare biedingen meer, maar we brengen je in contact met nieuwe klanten zonder dat anderen daar inzicht in hebben. En je denkt misschien dat de concurrentie op Werkspot groot is en dat er tientallen vakmannen zijn die op een enkele klus reageren. De realiteit is dat er gemiddeld 4-5 vakmannen reageren op een enkele klus van een klant. Het allerbelangrijkste om klussen binnen te halen via Werkspot zijn referenties. Daarom hebben we het voor nieuwe klanten mogelijk gemaakt om 3 eigen referenties mee te nemen. Uiteraard controleren we die goed door al deze referenties na te bellen. Zodoende hebben ook vakmannen die bij Werkspot starten direct goede kansen om klussen binnen halen. Want het gaat bij Werkspot niet alleen om die ene opdracht binnen te halen, maar het gaat ook hier om een nieuwe klant. We hebben onderzocht dat dit in 30% van de gevallen binnen 3-5 maanden tot een vervolgopdracht leidt bij dezelfde opdrachtgever. Zo ga je ook via Werkspot van werk naar werk via tevreden klanten.
Daarnaast werken wij samen met allerlei brancheorganisatie, zoals de VHG en de Stichting Groenkeur. Dit betekent dat bedrijven die hierbij aangesloten zijn middels een logo kenbaar kunnen maken dat ze aangesloten zijn bij deze brancheorganisatie. Wij hebben tientallen hoveniers die hierbij aangesloten zijn zodat ook via Werkspot voor deze hoveniers kunnen kiezen.
Al met al proberen we met deze vernieuwingen Werkspot steeds beter te maken. Zodat zowel onze vakmannen en consumenten zeer tevreden zijn. Met meer dan 125.000 referenties met een gemiddeld cijfer van hoger dan 8 onder consument lukt dit momenteel heel aardig , maar uiteraard is er altijd nog weer ruimte voor verdere verbeteringen. Hier werken we met ons team van 40 professionals hard aan. En uiteraard staan wij altijd open voor suggesties (info@werkspot.nl).
Martin Jellema, Marketing Director, Werkspot