’Kleine bloementeler op klok maakt meer winst dan grotere collega bij telersvereniging’

    1. In de teelt van snijbloemen onder glas behaalt de kleine teler die zijn producten voor de klok laat veilen, gemiddeld hogere resultaten dan zijn grotere collega en/of bedrijven die lid zijn van een telersvereniging. Dat concludeert Kees Veerman in zijn proefschrift ‘Concurrentie, concentratie en rentabiliteit in de glastuinbouw in Nederland’, waarmee hij op 13 februari promoveerde aan Wageningen Universiteit & Research.

     

    Kees Veerman, geflankeerd door echtgenote Marianne en dochter Arja, tijdens de verdediging van zijn proefschrift op 13 februari.

    De kleine veilingteler in de snijbloemen realiseert volgens Veermans proefschrift een verwachte lagere omzet en betaalt een hogere provisie dan de grote veilingteler en lid van een telersvereniging. “Hoewel er geen betekenisvol verband is tussen bedrijfstype en gerealiseerde brutomarge, kan het klokveilen leiden tot hogere prijzen en een hogere brutomarge. Behalve het hogere prijsniveau realiseren kleine veilingtelers een hoger vermogensresultaat dan de grote bedrijven”, aldus Veerman.

    Roos winstgevender dan chrysant
    Hij stelt verder dat rozenbedrijven een betekenisvol hogere brutomarge behalen dan chrysantenbedrijven. Dat komt volgens Veerman door het bredere en diepere assortiment van de roos ten opzichte van de chrysant. “Het verband tussen bedrijfsoppervlakte en behaalde resultaten laat zien dat kleine snijbloementelers onder glas dezelfde of betere resultaten behalen dan de grote.”

    Eigen marketing- en verkoopmix
    Er zijn volgens Veerman geen betekenisvolle verbanden tussen de organisatie van de afzet en de omzet, de gerealiseerde brutomarge en de hoogte van de veilingprovisie. “Het lijkt erop dat elk bedrijf zijn eigen marketing- en verkoopmix per deelactiviteit (klok, bemiddeling, eigen verkoop) zodanig inzet dat geen significante resultaatsverschillen ontstaan. Het verkopen van snijbloemen via de veilingklok levert goede resultaten op. Kleine en grote snijbloementelers realiseren vergelijkbare brutomarges”, is zijn conclusie.

    Potplanten onder glas
    De kleine veilingteler in de potplanten, met of zonder eigen verkoop, realiseert volgens Veerman een verwachte lagere omzet, maar een hogere brutomarge dan de grote veilingteler, lid van de telersvereniging. Oude en nieuwe bedrijven behalen vergelijkbare brutomarges. Daarnaast blijken hogere investeringen van potplantenbedrijven niet (direct) tot hogere resultaten te leiden. Er zijn meer innovatieve investeringen nodig die prijzen en brutomarge verbeteren.

    Meer eigen verkoop
    Er is volgens Veerman verder een betekenisvol verband tussen de organisatie van de afzet en verkoopwijze en de gerealiseerde jaaromzet: grote potplantenbedrijven zetten naast de verkoopdiensten van de veiling meer eigen verkoop in, in eigen dienst of in dienst van de telersvereniging. Uitbesteden van de gehele verkoop aan Royal FloraHolland is vooral voor de kleine teler effectief en vergroot de kans op het behalen van een hogere brutomarge. Hij betaalt een hoge provisie, maar behaalt een hoge brutomarge door het positieve verband tussen provisie en brutomarge.

    Kijk hier de opname van de verdediging van Veermans proefschrift terug:

    Markt over afgelopen 35 jaar
    Veerman bekeek de ontwikkeling van de marktstructuur, marktstrategie en het marktresultaat in de Nederlandse glastuinbouw over de afgelopen 35 jaar. Hij sprak daarvoor met ruim veertig glastuinders in de groenten-, snijbloemen- en potplantensector. Daarnaast deed hij onderzoek op sectorniveau en bij de belangrijkste afzetorganisaties, groothandels en exporteurs. Veerman was, tot aan zijn pensionering in 2005, jarenlang docent marketing aan de opleiding Tuinbouw aan de Agrarische Hogeschool Delft.

    guest
    2 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    peter
    peter
    6 jaren geleden

    nu maar hopen dat directie en r.v.c dit artikel ook lezen ,laat staan reageren!!

    René van Holsteyn
    René van Holsteyn
    6 jaren geleden
    Antwoord aan  peter

    Nu maar hopen dat er gauw veel zich aan willen sluiten bij Florafutura.