Keukenhof gaat met thema Flower Classics nieuw seizoen tegemoet

    Flower Classics, dat is het thema voor de nieuwe editie van Keukenhof volgend jaar. Het bloemenpark wil hiermee, na twee jaar afwezigheid als gevolg van corona, teruggrijpen op een klassiek, tijdloos thema. „We willen verhalen vertellen en bezoekers inspireren,” aldus directeur Bart Siemerink.

    Het officiële plantmoment in Keukenhof is dit jaar anders dan anders. Niet traditioneel bij het bloemenmozaïek naast het Oranje Nassau-paviljoen, maar aan de rand van de grote vijver. Siemerink: „We staan hier midden in het Zocher-deel van het park, met het Witte Paard op de achtergrond, een iconisch beeld voor de Keukenhof.”

    „Afgelopen twee edities waren bijzonder, waarbij we niet of nauwelijks open konden, maar we gaan er vanuit dat we volgend jaar weer ‘gewoon’ open kunnen. We bereiden ons voor op een miljoen bezoekers.” Die zullen dan wel voornamelijk nog uit Nederland en omliggende landen komen; Azië en andere werelddelen blijven voorlopig onzeker.

    Business as usual

    Qua planning is alles wel ‘business as usual’. Het gebruikelijke getal van 7 miljoen bollen wordt genoemd. Wel worden de bollen op een andere plek in het park opgeslagen, namelijk in het Oranje Nassau-paviljoen. „Hier gebeurt het belangrijkste werk,” legt parkmanager Henk de Mooij uit. „De bollen komen hier binnen en worden vervolgens geteld en gesorteerd. Als het hier fout gaat, kun je dat niet meer herstellen. We willen natuurlijk dat alles er in het park precies zo uit ziet, als we het op papier ingetekend hebben.”

    Vanwege de schaarste worden bollen al eerder opgeroepen, zodat alles aanwezig is op het moment dat er geplant wordt. Inmiddels is al ruim 30% van de bollen binnen. Deze week zijn zo’n 45 tuinmannen begonnen met planten, voor 1 december moet alles er in principe inzitten.

    Flower Classics

    Met het thema Flower Classics haakt de Keukenhof ook aan bij tentoonstellingen in het Mauritshuis, dat volgend jaar twee eeuwen bestaat, en het Rijksmuseum. Siemerink: „Denk aan boeketten van bloemen die de stillevens nabootsen zoals ze in het museum hangen, met destijds onmogelijke samenstellingen van bloemen uit verschillende seizoenen. Nu vinden we dat heel normaal.”

    Het mozaïek is niet op het thema afgestemd. Ontwerper Frans Beijk: „We gebruiken hetzelfde ontwerp als afgelopen seizoen, met de drie tulpen. We zijn aan het kijken hoe we het zo kunnen aanplanten dat het lang mooi blijft en we geen last hebben van nattigheid.” Andere plekken in het park, zoals de beukenlaan en de terp, krijgen wel een nieuw ontwerp. Ook komen een aantal inspiratietuinen van de vorige edities terug, waaronder de duurzaamheidstuin van NL Greenlabel. Maar er komen ook nieuwe inspiratietuinen bij.

    Ook het digitale aspect, dat tijdens de coronapandemie uit nood geboren werd ontdekt, is een blijvertje. In 2020 bereikte Keukenhof hiermee 23 miljoen mensen, dit jaar zo’n 20 miljoen. Siemerink: „Social media blijft onderdeel van de promotie, maar uiteindelijk gaat er niets boven zelf in het park lopen.”

    Foto’s: Nina Koelewijn

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties