Joost Verhagen: ’Big data helpen groen over kantelpunt’

Cobra Groeninzicht bestaat dit jaar 20 jaar. Een mooie gelegenheid voor een vraaggesprek met oprichter en directeur Joost Verhagen.

In de tot kantoor verbouwde kerk leidt Verhagen mij rond. Het pand is fraai verbouwd waarbij tal van elementen uit de kerk, zoals de kerkbanken zijn hergebruikt als bijvoorbeeld traptreden. Een groepje medewerkers speelt een potje pool in de koffiepauze. De sfeer doet daardoor een beetje denken aan die in een hip IT bedrijf. En dat klopt ook wel een beetje. Cobra is inmiddels net zozeer een groenbedrijf gespecialiseerd in IT als een IT bedrijf met een groene inslag.

In zijn eentje buiten

Toen Verhagen 20 jaar geleden begon met zijn bedrijf zag de toekomst er nog heel anders uit. Hij was namelijk van plan om lekker in zijn eentje buiten boomtechnisch onderzoek te gaan doen. Dat was echter maar van korte duur. Verhagen paste het bedrijf steeds aan aan nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Voortgestuwd door een constante drang naar het vinden van nieuwe oplossingen voor vraagstukken op het gebied van bomen en boombeheer.

Joost Verhagen
Big data zullen groen volgens Joost Verhagen over een kantelpunt heen helpen. Groen wordt een oplossing in plaats van een kostenpost. (Foto: Jurriaan Huting)
Veranderende positie

In het interview in Tuin en Landschap 20 gaat Joost Verhagen in op de verschillende innovaties die zijn bedrijf deed en op de manier waarop die Cobra gevormd hebben tot wat het nu is. Ook gaat hij in op de veranderende positie van groen. Big data zullen groen volgens Verhagen over een kantelpunt heen helpen. Groen wordt een oplossing in plaats van een kostenpost. Daar hoort ook een assertievere rol in van de groenbeheerder want:  „De groenbeheerder van nu doet ertoe.” Klik hier om het interview te lezen (met inlog).

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties