Deze week is de inschrijving geopend voor de verkiezing van de Duurzaamste hovenier van Nederland. Inschrijving staat open voor alle groenbedrijven die actief zijn op gebied van aanleg en onderhoud, zowel in de particuliere als openbare ruimte. Er worden dit jaar twee categorieën onderscheiden: openbaar groen en de particuliere tuin.
De duurzaamste hovenier is niet alleen duurzaam in aanleg en onderhoud. Duurzaamheid bevindt zich in alle lagen van de onderneming; van personeelsbeleid tot materiaalgebruik, en van het wagenpark tot de gebruikte machines. Bedrijven kunnen zichzelf opgeven, maar het publiek kan ook een bedrijf nomineren, waarvan zij vindt dat deze de prijs verdient.
Organisatie
Waar in eerdere edities Tuin en Landschap betrokken was als mediapartner van de Duurzaamste hovenier, organiseert het vakblad dit jaar de verkiezing in eigen beheer. Innogreen-directeur Ruud Snijders, initiatiefnemer van de verkiezing, blijft betrokken als sponsor en jurylid, samen met andere partijen.
Daarnaast gaat Tuin en Landschap voor deze verkiezing de samenwerking aan met mediapartners TuinWerk en Gardeners’ World. TuinWerk, eveneens een uitgave van Hortipoint, is het vakblad voor de kleinere hovenier met een focus op de particuliere tuin. Gardeners’ World is de Nederlandse editie van het magazine van het bekende BBC-programma met dezelfde naam.
Aanmelden
Aanmelden voor de verkiezing kan via www.hortipoint.nl/duurzaamste-hovenier. Hierbij kan ook een foto van een duurzaam project of duurzaam aangelegde tuin worden geüpload.
De jury selecteert genomineerden uit alle inzendingen op basis van het ingezonden formulier. De genomineerden worden vervolgens persoonlijk benaderd met extra vragen om dé duurzaamste hovenier van Nederland te selecteren. Een bedrijfsbezoek is onderdeel van de procedure.