Informatiecampagne

    Uit onderzoek door het RIVM blijkt dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen door particulieren is toegenomen. En dat terwijl een green deal uit 2017 er juist voor had moeten zorgen dat het gebruik af zou nemen. Aan het eind van het RIVM-rapport wordt een mogelijke maatregel genoemd: een actieve informatiecampagne gericht op tuincentra en bouwmarkten.

    Het overheidsbeleid om bestrijdingsmiddelen te ontmoedigen lijkt af en toe verdacht veel op het beleid waarmee het coronavirus de laatste maanden te lijf werd gegaan: adviseren en informeren. Met als resultaat dat hetgeen je wilde bestrijden juist toeneemt.

    In 2018 concludeerde ecologische vereniging Velt al dat de afspraken uit de green deal ‘Verantwoord particulier gebruik van gewasbeschermingsmiddelen’ nauwelijks worden nageleefd. Dit jaar loopt de green deal af, maar met het onderzoek van het RIVM in de hand kunnen we nu al concluderen dat de opzet niet heeft gewerkt.

    Nog opmerkelijker is dat het RIVM in het rapport zelf ook tot de conclusie komt dat informatiecampagnes door milieuorganisaties, en die voortvloeiend uit de green deal, geen effect lijken te hebben. Waarom dan toch de aanbeveling om nog maar eens een informatiecampagne richting tuincentra en bouwmarkten op te zetten?

    De enige juiste conclusie van dit onderzoek zou moeten zijn om nu eindelijk tot een gebruiksverbod voor particulieren te komen. Terwijl sinds 2016 zo’n verbod geldt voor professionele gebruikers, blijft het kabinet een verbod voor particulieren voor zich uit schuiven.

    Natuurlijk is het begrijpelijk dat de regering momenteel andere prioriteiten heeft dan het terugdringen van gebruik van bestrijdingsmiddelen door particulieren. Maar met enkel informatiecampagnes komen we er niet.

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties