Idverde stopt met diesel in Rotterdamse haven

Idverde NL en aannemer Van Gelder stoppen met diesel als brandstof voor het materieel dat zij gebruiken in de haven van Rotterdam. In plaats daarvan vullen zij de tanks voortaan met het duurzame GoodFuels HVO100. Dat moet een besparing opleveren van 736.500 kilo CO2 per jaar.

diesel
Uiterst rechts: Peet Lokker, idverde Realisatie Bruinisse

HVO ofwel Hydrotreated vegetable oils zijn plantaardige oliën en vetten die behandeld zijn met waterstof. Door deze behandeling ontstaat uit deze plantaardige oliën een alternatieve, nieuwe brandstof. Deze is veel duurzamer dan fossiele brandstoffen. HVO is geschikt voor alle dieselvoertuigen en kan voor andere toepassingen gebruikt worden. Aanpassingen aan de motor zijn daarbij niet nodig.

89% reductie CO2

De overstap zorgt voor een flinke emissiereductie van fijnstof en stikstof, maar vooral van C02 (tot 89%). Idverde NL en Van Gelder voeren in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam onderhoud uit aan wegen en groenvoorziening in het Rotterdams havengebied. De overstap naar een duurzamere vorm van brandstof past bij de ambitie van het Havenbedrijf Rotterdam om het onderhoud te verduurzamen.

Olaf Rienks, Asset Manager Infrastructure Havenbedrijf Rotterdam: „Op het water gebruiken we al geruime tijd duurzame brandstoffen in onze vloot. Maar voor het infrastructurele en groenvoorziening nog fossiele brandstof. Ik ben blij dat we hier nu ook een verduurzamingsslag kunnen maken en onze CO2 footprint aanzienlijk verlagen.”

Duurzaamheid samen oppakken

Voor idverde past de toepassing van HVO prima binnen het beleid om de werkzaamheden te verduurzamen. Peet Lokker, Technisch manager bij idverde Realisatie Bruinisse: „We zijn er trots op dat we samen met Van Gelder en Havenbedrijf Rotterdam deze stap zetten. Duurzaamheid is iets wat je samen moet oppakken, het gaat om samenwerken in heel de keten”.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties