Retailers verkopen op dit moment meer bloemen en planten; zij zijn de winnaars van deze pandemie. Hoe zal de koek straks verdeeld zijn? Blijven supermarkten blijvend meer bloemen en planten verkopen?
Het frustreert bloemisten dat supermarkten aan de haal gaan met de categorie bloemen en planten. Zij breiden de afdeling uit en profiteren van de lockdown, vinden enkele bloemisten. Otto van Asselen van Otto Bloemkunst: „Sommige klanten vinden het lastig om online te bestellen. Die zie ik met een bloemetje uit de Albert Heijn lopen. Ik moet aan de bak moet om die klanten terug te krijgen.”
Verschillende partijen geloven dat de marktaandelen straks weer herstellen. En dat ook bloemisten straks gaan profiteren van de sterkere positie van bloemen en planten. Hoogleraar Marketing Kitty Koelemeijer verwacht dat er straks een verschuiving plaatsvindt. Op dit moment zijn supermarkten de grote winnaars en zij geeft aan dat dit ook na deze pandemie het geval zal zijn. „De lockdowns duren lang en dit zorgt voor een blijvende verandering in het consumentengedrag. Consumenten raken gewend aan dat zij non-food producten kunnen kopen bij de supermarkten.” Zij voegt er aan toe dat bloemisten een sterke positie hebben, omdat daar sprake is van een ander assortiment. „Maar het bloemetje voor thuis zal in de toekomst vaker in de supermarkt gekocht gaan worden”, denkt zij.
Meer lezen over de verwachtingen over de verkoop bij bloemist en supermarkt? Lees het in het Vakblad voor de Bloemisterij. Het verhaal is ook hier te lezen.